Saturday, March 7, 2009

Cintailah Dirimu



Salam...luahan diriku mengenangkan tahun yg akan berganti...apakah kita sedar akan kehidupan yg kita lalui ini penuh dgn dosa yg kita sendiri tidak sedar...untuk diriku yg daif lagi serba hina ini...apakah aku sedar???

Ingin ku sedarkan diriku dan jua semua muslimah di dunia ini...pernah kah kiter jaga diri kita dgn seeloknyer???...kiter aderlah sebaik-baik perhiasan di dunia ini...Rasulullah S.A.W yang menyedarkan bahawa kita ini bernilai dlm hidup..jika tidak kita sudah lama ditanam hidup-hidup...pernahkah kita menghargai apa yg telah Allah kurniakan kepada kita...fikirkan la..

Kita diberikan maruah & kecantikan oleh Allah sebagai amanah untuk kita menjaganye...tp bagaimana kita menjaganye...bkn sekadar kita selalu memanjakan diri di SPA atau pusat-pusat kecantikan...tp kita harus membelai diri kita dgn pakaian yang mengikut syariat Islam yg telah ditetapkan...bukan kita perlu memakai baju yang selabuhnyer or tudung yg labuh sampai ke lulut...tp sekadar menutupi paras dada..itu sudah cukup...Alhamdulillah jika kita boleh melabuhkan tudung kita..tp wat sekadar yg mampu..Firman Allah berbunyi:

"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. "An-Nur : 31

Itu mengenai tudung,bagaimana pula dgn cara pemakaian kita...lebih cantik dan manis jika kita pakai pakaian yang longgar...tidak menampakkan tubuh...biarlah kita simpan untuk suami shj..kerana suami shj yg berhak...sejuk mata kita memandang...Dalam firman Allah dan hadis nabi ada menyatakan mengenai pakaian:

"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

"Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang." Al Ahzab : 59.


Jika ingin berbicarakan mengenai wanita...amat banyak...kerna kita adalah sebaik-baik perhiasan di dunai ini...berubahlah sedikit demi sedikit supaya kita akan istiqamah dgn apa yg kita lakukan...ingat la bahawa Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu jika kaum itu tidak mahu berubah....

Setiap perkara yg kita lakukan akan dihitung di padang masyar t...fikir-fikirkanlah wahai saudaraku...aku amat menyayangi kamu semua..kerna itu sebab aku mencoretkan sedikit bab ini...mana yang baik jadikan pedoman..tp jika ada silap..harap berilah teguran kerna diri ini juga insan biasa..

InsyaAllah dimasa yg akan dtg..kita akan sambung membincangkan mengenai wanita...

SAYANGI DIRIMU & CINTAILAH DIRIMU..

~mardhatillah~

No comments: