Wednesday, December 8, 2010

November dah berlalu & Disember muncul

Salam....pejam celik, baru ku sedar....

tiada langsung ana postkan something untuk bulan November....ke mana ye ana pergi sewaktu 30 hari di dalam November???....musykil dibuatnya....

Apa2 pun, biarlah kita terus maju ke hadapan..jgn dikenangkan yg lepas tp ambil la pengajaran dr yg lepas agar kita tidak melakukan kesilapan di masa akan dtg....

Alhamdulillah...selepas menyambut Raya AidilAdha....ana menyambung perjuangan di Shah Alam...iaitu menjadi seorang fasilitator untuk pelajar sekolah menengah....sehingga kini, ana masih bergelar sbg fasilitator....cume tidak mengetahui bila title itu akan berakhir...

Bila berhadapan dgn adik2 ku ini..ia byk mengajar ana erti hidup...kehidupan adik2 ku ini....mereka berasal dr keluarga yg berbeza cara hidupnya....baru ana mengerti rasa sbg seorg cikgu, akak & ustazah yg rasa risau jika prestasi adik2, anak murid dan sengakatanya tidak menunjukkan prestasi yg baik................

tiap2 malam memikirkan, apakah yg perlu ana lakukan????....apakah pembawakan yg terbek untuk adik2 ku ini....terasa ingin sentiasa bersama mereka, melihat perkembangan mereka dr setiap saat agar kerisauan ku ini berkurang...tp apakah daya, ana hanya lah seorang fasilitator, akak, cikgu & ustazah sewaktu jam 8pg until 5ptg....walaupun pd awalnya terasa panjang masa itu..tp rasa tidak mencukupi untuk berkongsi apa yg ana tahu....hanya doaku wat adik2 yg amat kusyg


"Ya Allah, bersihkan hati adik2 daurahku & hatiku agar kami dpt mentarbiyah diri kami....lindungilah adik2 ku ini dr segala anasir2 yg bleh membawa mereka jauh drMu...dekatkan lah hati2 mereka kepada cintaMu kerna mereka amat bersih hatiNya....smg Engkau merahmati setiap detik dlm hidup kami....amin"

KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Tuesday, October 26, 2010

15 Ciri Wanita Syurga

Salam....tertarik membaca post dlm iluvislam mengenai 15 ciri wanita syurga....tertanye juga pd diri nie....tergolongkah ana dlm ciri2 tu???...memenuhikan ciri2 itu dgn diri ana nie???...hmm...ana nak ajak la skali shbt2 muhasabah jugak...adakah kita memenuhi ciri2 di bawah ini...ayuh sama2 kita muhasabah & hayati ciri2 nie...moga2 dgn ini dpt la kita menanam & bersama berusaha untuk memenuhi ciri2 ini...insyaAllah....



1. Bertakwa.

2. Beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari kiamat, dan beriman kepada takdir yang baik mahupun yang buruk.

3. Bersaksi bahawa tiada yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa bulan Ramadan, dan menunaikan haji bagi yang mampu.

4. Ihsan, iaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah, jika dia tidak dapat melihat Allah, dia mengetahui bahawa Allah melihat dirinya.

5. Ikhlas beribadah semata-mata kepada Allah, tawakal kepada Allah, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut terhadap azab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepada-Nya dan bersabar atas segala takdir Allah serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepadanya.

6. Gemar membaca al-Quran dan berusaha memahaminya, berzikir mengingati Allah ketika sendiri atau bersama orang dan sentiasa berdoa kepada Allah.

7. Menghidupkan amar makruf dan nahi mungkar pada keluarga dan masyarakat.

8. Berbuat baik (ihsan) kepada tetangga, anak yatim, fakir miskin, dan seluruh makhluk, serta berbuat baik terhadap haiwan ternakan yang dimiliki.

9. Menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, memberi kepada orang, menahan pemberian kepada dirinya, dan memaafkan orang yang menzaliminya.

10. Adil dalam segala perkara dan bersikap adil terhadap seluruh makhluk.

11. Menjaga lisannya daripada perkataan dusta, saksi palsu dan menceritakan kejelekan orang lain (ghibah).

13. Menepati janji dan amanah yang diberikan kepadanya.

14. Berbakti kepada kedua-dua orang tua.

15. Menyambung silaturahim dengan keluarganya, sahabat terdekat dan jauh.


"Ya Allah..aku hanyalah hambaMu yg hina lg daif, jadikanlah aku tergolong dlm ciri2 wanita syurga ini....aku tahu aku tidak layak untuk syurgaMu tapi aku amat takut akan seksaan azab nerakaMu...ya Allah...Engkau ampunkanlah dosa2 ku yg tidak terhitung byknya.....aku malu memohon dgn Mu ya Rabb....malu dgn segala dosa yg telah ku lakukan...masihkah ada ruang kemaafan untukkan???....aku yakin pasti kerna Engkau Maha Pemaaf lg Maha Pengampun....amin"

KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Friday, October 22, 2010

Petua Mencuci Hati

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. Diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.



1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri.katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)

7. Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati : "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian psikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya – cubalah!!

8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9. Mengingati mati – Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa.

10. Kekalkan wuduk.

11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.

13. Jaga makanan – jangan makan makanan yang shubhah.(diragui halal dan haramnya.)

14. Berkawan dengan ulama'.

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi.)

16. Pesan pada orang, jadi baik.

17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut dan lain-lain.)

sumber: iluvislam



p/s: Ayuh shbt2 ku...jom kita amalkan...moga2 dgn amalan ini dpt mencuci hati kita...insyaAllah ^________^

KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Thursday, October 21, 2010

Bajet 2011.....jom sama2 bukak mata & pikirkan....

Inilah dia bajet 2011 yang dibentangkan oleh Najib. Aku dah kategorikan budget ini mengikut susunannya...Satu untuk rakyat dan satu untuk pembanguna negara. Barulah kita nampak...Kerajaan UMNO & BN pimpinan Najib ini betul2 membela rakyat atau pun tidak...atau cuma budget tampal dan tempel di sana sini atau main-main ajer.

 *  Yang hitam adalah komen yg dr kwn ana.....mari sama2 pikirkan..^____^

Ini adalah berkenaan kewangan dan hutang negara.

■Rizab negara berjumlah RM310.8b bersamaan dengan nilai 8.5 bulan import tertangguh dan 4.3 kali lebih tinggi daripada hutang luar jangka pendek negara

■Negara telah pulih dari kemelesetan ekonomi dunia dgn pertumbuhan KDNK 9.5% separuh pertama 2010

■Defisit dijangka rendah pada 5.4 peratus pada 2011

■Jumlah dagangan Malaysia dijangka meningkat 18.7 peratus kepada RM1.173 trilion tahun ini berbanding RM988.2 bilion tahun lalu

■Sektor perkhidmatan diunjur berkembang 5.3 peratus tahun hadapan dengan pelaksanaan program dan inisiatif di bawah tujuh Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) berkaitan perkhidmatan.

Ini cerita pasal projet Syarikat-Syarikat Klomengrat Negara

■Warisan Merdeka – Permodalan Nasional Bhd akan membangunkan projek bersepadu berharga RM5 bilion, yang membabitkan menara 100 tingkat, yang dijadual siap pada 2020

■Syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), kini boleh melabur sehingga 20 peratus daripada jumlah aset yang diurus berbanding tujuh peratus sebelum ini.

■Suruhanjaya sekuriti (SC) akan menawarkan tiga lesen broker saham baharu kepada syarikat tempatan, asing dan usaha sama yang layak untuk meningkatkan penyertaan pasaran runcit.


Ini pula Budget Untuk Projek Pembangunan dan Ekonomi Negara.

■Pembinaan projek pembangunan bercampur termasuk kediaman mampu milik bernilai RM10 bilion di Sungai Buloh.

■Pembangunan Zon Akuakultur Bersepadu di Pitas, Sungai Telaga dan Sungai Padas di Sabah serta di Batang Ai dan Tanjung Manis di Sarawak dengan peruntukan RM252 juta.

■RM411 juta untuk melonjak ekonomi ke arah sebuah negara berpendapatan tinggi, aktiviti penyelidikan, pembangunan dan pengkomersilan sebagai landasan peningkatkan aktiviti nilai ditambah dalam setiap bidang ekonomi.

■Penubuhan Unit Inovasi Khas (UNIK) di bawah Jabatan Perdana Menteri dengan peruntukan RM71 juta bagi tahun depan untuk mengkomersilkan hasil penemuan R&D oleh universiti dan institusi penyelidikan.

■RM200 juta untuk perolehan hasil kreatif seperti filem, drama dan dokumentari keluaran tempatan yang berkualiti tinggi.

■RM6.9 bilion pula diperuntuk untuk bina infrastruktur seperti membina jalan luar bandar dan untuk membina jalan luar bandar

■RM2.1 bilion diperuntuk untuk bina dan menaik taraf jalan luar bandar di Sabah dan Sarawak, selain RM696 juta bagi tujuan sama di Semenanjung Malaysia.

Banyak tuu..tiap2 tahun kerajaan peruntukkan..tapi Sabah dan Sarawak masih tak maju-maju jugak..pedalamannya betul2 mundur sampai ada yg masih takde air bersih dan letrik... malah jauh ketinggalan pembangunannya dari Semenanjung... mana perginya budget berbillion billion itu.....???hmmm...mari sama2 pikirkan...

■Kerajaan memperuntukkan RM 111 juta untuk Program Permata. Ianya bagi membiayai pembinaan Fasa II Kompleks Sekolah Permata Pintar,32 Pusat Anak Permata Negara(PAPN) dan membiayai operasi 52 PAPN yang telah siap.

Ini memang patutlah bagi kerajaan peruntukan... untuk kemaslahatan rakyat. kalau tidak...jangan jadi kerajaan.

■Sistem Penilaian Takap Kecekapan (PTK) dimansuh dan diganti dengan sistem penilaian lebih sesuai dan diterima baik penjawat awam. Satu sistem penilaian yang lebih sesuai dan diterima baik oleh penjawat awam akan menggantikan sistem PTK yang akan dimansuhkan menjelang Jun tahun depan.

Yang nie pun sama....Memang patutlah kerajaan peruntukan untuk kemaslahatan rakyat. kalau tidak...jangan jadi kerajaan.

Projek Pembangunan untuk Petani

■Peruntukan RM135 juta bagi persediaan prasarana asas menggalakkan petani menceburi bidang bernilai tinggi seperti industri sarang burung walit.

Berapa juta petani yang ada di Malaysia nie...Cuba mai habaq..!! Macammana nak suruh petani bertukar dari bidang pertanian ke Industri ternak burung walit...hehehehe. Mulut senang laa cakap...Petani perlu miliki bangunan untuk ternakan ini....ada minat...sedangkan petani sedia ada..duduk di rumah papan yang kecil lagi sempit...Nak sediakan rumah kos rendah untuk rakyat di bandar yang berjuta bilangannya pun susah...!!! inikan nak sediakan rumah sarang burung walit hahaha...last-last bila orang dah alpa....duit ni masuk poket depa.....nanti.

■Program Adunan Biobahan Api dengan Petroleum Diesel (Program B5) secara mandatori bermula di Putrajaya, Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka

Ini tiada kaitan secara langsung dengan Rakyat.

■RM850 juta bagi menyediakan infrastruktur sokongan untuk mempercepatkan pembangunan koridor dan wilayah.

No komen ..pasal ini memang tanggungjawab Kerajaan untuk membangunkan Infrastruktur.

Perihal Cukai...

■Melanjutkan galakan potongan cukai pendapatan bagi pelabur dan pengecualian cukai pendapatan bagi syarikat dalam aktiviti pengeluaran bahan makanan sehingga 2015.

Ini adalah lanjutan dari budget yang terdahulu.....bagi membantu syarikat dalam pengeluaran bahan makanan. Ini memang patut dilkukan oleh kerajaan. Tapi kalau syarikat tu untung besar..kenakanlah cukai !!! Jangan hang sekali terlibat dalam pembahagian kek tersebut. Rakyat dikenakan cukai pendapatan...syarikat yang untung besar...hangpa tak kecualikan cukai. Adakah patut.???

■Pengecualian cukai jualan ke atas semua jenis telefon bimbit dimana sebelum ini di antara 5%-10%.

Pengecualian ini hanya untuk penjual telefon bimbit. Penjual telepon bimbit yang rata2nya bangsa Cina mendapat untungnya.....tapi rakyat yang membeli telefon tersebut....adakah penjual akan turun harganya. Adakah Najib ada sebut suruh penjual Telefon bimbit kena turunkan harganya setelah cukai dikecualikan sebanyak 5-10%. Atau terserah pada penjual atau tahu-tahu sendiri. Percayalah...harga jualan telefon bimbit tetap sama dan tak berubah sedikit pun walapun kerajaan kecualikan cukai.

Menggalakkan Rakyat Terutama Perempuan Untuk Bershopping.

■Duti import kira-kira 300 barangan kegemaran pelancong dan rakyat tempatan di antara 3 dan 5 peratus dimansuhkan bagi menjadikan Malaysia syurga beli belah.Diantaranya adalah beg, kemeja, pengilat kuku, seluar dalam, baju tidur dan lain-lain lagi.

Tak semestinya cukai dimansuhkan harga barangan aksesori dan pakaian akan menjadi lebih murah !!! Suruh berjimat cermat...gaji rakyat sikit la punya ciput......gaji tak naik-naik...alih-alih suruh berbelanja atas alasan duti import dah dikurangkan..hahahaha. Terpedaya rakyat??.Harga barang tetap sama...!!! Garu kepala sang suami. Patutlah ramai suami-suami botak
.

■Dana Pencen Swasta (PPF) tahun depan untuk memberi manfaat kepada pekerja sektor swasta dan mereka yang bekerja sendiri.Ini merupakan langkah yang baik bagi melindungi pekerja-pekerja swasta dan bekerja sendiri.

Bab dana nie apasal ringkas sangat penerangannya. Berapa juta dan siapa yang menguruskannya...dan bagaimana kaedahnya. Tidak diperincikan. Jangan cakap seperti melepaskan batuk di tangga. cakap ajer perlaksanaan tiada.

Haaa...Yang Ini Baru Terus Kepada Rakyat.

■Gaji pokok minimum pengawal keselamatan dinaikkan kepada RM500 hingga RM700 sebulan mengikut kawasan mulai Januari 2011

Rakyat berjuta...dan berapa ramai security Guard di negara kita ini. Pemberian ini tidak menyeluruh.

■Penjawat awam wanita diberi pilihan tentukan sendiri tempoh cuti bersalin bergaji penuh tidak melebihi 90 hari.

Ini meniru Pas Kelantan yang telah lama memperkenalkan cuti bersalin selama 90 hari....hehehe Bukankah Pas perihatan.

■Skim Rumah Pertamaku bantu golongan muda yang baru bekerja dengan pendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan untuk memiliki rumah pertama.Ini merupakan satu lagi langkah yang bijak.

Rumah yang macam mana kerajaan BN tawarkan ini. jangan tawarkan rumah yang berharga atas RM200 Ribu.....mana lah nak mampu walaupun skim ini dilancarkan !! Last-last hangat-hangat tahi Ayam. Pemaju asyik cakap tak untung-tak untung bina rumah kos rendah.

■Kerajaan akan menaikkan kadar cukai perkhidmatan daripada 5 peratus kepada 6 peratus. Tarikh berkuatkuasa pelaksanaan cadangan ini ialah pada 1 Januari 2011. Ia terkandung dalam cadangan Bajet 2011 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, di Dewan Rakyat hari ini. Kadar ini tidak diaplikasikan ke atas kad kredit di mana cukai perkhidmatan dicajkan pada kadar khusus RM50 setahun ke atas kad utama dan RM25 untuk kad kedua.

Haa tengok...duti import baju dan celana dalam dikurangkan sebanyak 3-5% tapi yang ini dinaikkan 5-6%....hahahaha....!!! lagi tinggi kenaikan dari pemansuhan duti barangan import tadi. nampak tak !!! kan kerajaan dah untung dah kat sini..... Dah macam back to the normal....hehehe Jangan terpedaya...Inilah yang dinamakan budget tampal dan tempel...hehehe

■Elaun pemimpin masyarakat dinaikkan kepada RM800 sebulan. Elaun bulanan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Persekutuan (JKKP), Tok Batin, Pengerusi JKKK Orang Asli dan Pengerusi Kampung Baru akan dinaikkan kepada RM800 sebulan berbanding RM450 pada masa ini, bagi menghargai peranan mereka sebagai pemimpin masyarakat.

Ini semua pemberian untuk membodek JKKP dan ketua-ketua kampung untuk menyokong kerajaan. macam Rasuah laaa.... Itu sebab bila berlaku permilihan ketua kampung....sampai bergaduh gaduh dan bertumbuk...Bukannya apa....mereka dah nampak habuannya jika dilantik jadi Ketua Kampung. Itu baru jadi ketua kampung belum lagi UMNO Bahagian, Yang Berhormat atau Menteri.

■Kakitangan Gred 54 ke bawah, pesara terima bantuan kewangan khas RM500. Sebagai menghargai sumbangan 1.2 juta penjawat awam seluruh negara yang memberi komitmen penuh dalam menjayakan inisiatif kerajaan, serta dengan harapan dan pesanan supaya penjawat awam terus berusaha, kerajaan setuju memberi Bantuan Kewangan Khas RM500 kepada kakitangan awam Gred 54 ke bawah, termasuk petugas kontrak dan pesara yang dibayar Disember ini, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Haaaaa.........!!! Yang ini adalah GULA-GULA untuk pekerja kerajaan sahaja....pekerja SWASTA yang berjuta-juta tuu yg membangunkan ekonomi negara...tak dapat erkkk!!! hehehe..kesian ko....Ini yang dinamakna DUIT SEGERA. Takde bonus laa kali ni yer org2 gomen...Lainkali Kerajaan UMNO & BN cuba-cubalah pikir bagaimana nak bagi duit yang boleh membangunkan rakyat dan ekonominya sampai bila2. Bukan yang macam ini...bagi habis...bagi habis. Cuba-cubalah beri rumah kedai ker....untuk rakyat berniaga dan bersaing dengan bangsa Cina......Tak perlu kedai besar...kecil pun takpe. Kerajaan tanggung separuh...dan rakyat bayar ansuran bulan-bulan pun takper...kategorikan mengikut peringkat umur siapa yg layak dahulu...step by step. kan bagus macam tu drp duk hulur macam beri gula-gula. 

Takkan nak suruh Melayu asyik berniaga di pasar-pasar malam ajer dan kaki lima.  Sampai bila pun Melayu takkan Maju.  Orang Melayu dan bangsa Melayu yang perintah Malaysia tapi masih lagi merempat dalam berniaga di negara sendiri.  Kau tubuhlah PERKASA atau Apa pun...kalau cakap ajer nak bela Melayu tetapi ekonomi orang Melayu hanya di Pasar-pasar malam.  Pergi jalan laa ko....(marah ako ni) Sampai bila pun Melayu takkan maju laa....dan bersaing dgn bangsa cina dan yg lain....yang menguasai perniagaan di bandar-bandar besar.   Jangankan nak bersaing...Takde saingan pun.

■Kadar tol di 4 Lebuhraya utama kendalian Plus Ekspressway Berhad tidak dinaikkan selama 5 tahun bermula serta-merta.

Seperkara lagi.....duti import barang ini dimansuhkan...Tetapi jangan lupa....wahai rakyat sekalian.... "Ini dinamakan Check and Balance" Tang ini dikurangkan...tang lagi satu akan dinaikkan.....apa yang naik.....Minyak Petrol laaa.

tengoklah nanti. Ini semua permainan politik Kerajaan UMNO & BN.   Dahulu ...mula-mula dulu...Rakyat susah nak bergerak..Tol dibina untuk memudahkan perhubungan utk rakyat pergi ke sana sini....tetapi kerana negara kita ketika itu masih dalam kategori negara pertanian...hasil tak banyak...minyak pun tak nampak lagi, maka lebuh-raya yang dibina dikenakan Tol bagi membayar semula hutang dan kos pembinaan. 

Tetapi sekarang semuanya sudah berubah....Lebuhraya yang dibina bukan untuk keselesaan rakyat tetapi lebih kepada keuntungan berlipat ratus kali ganda dan silap2 haribulan....keuntungannya melebihi keuntungan PETRONAS.  Bayangkan satu hari Kerajaan + Pihak konsesi boleh kutip berjuta-juta dengan Tol ajer.  Satu hari rakyat guna Tol berapa juta ??. 

Itulah perniagaan yang gila dari UMNO & BN. Perniagaan yang tak pernah RUGI di dunia....Tapi yang susahnya rakyat.  Rata-rata... kalau dikira seorang rakyat yang mengunakan Tol terpaksa membayar RM 400 sebulan. dan kalilah berapa juta rakyat. Dah Untung dah dan dah cover kos pembinaan Tol tapi masih lagi kutip duit Tol.  Perjanjian Terbodoh Kerajaan UMNO dan BN dengan syarikat konsesi yang merupakan rakankongsi perniagaan TOL ini.  Sebab itulah Kerajaan tidak mahu mendedahkan isi kandungan perjanjiannya dengan pihak konsesi yang merupakan orangnya juga.

Lebuhraya-lebuhraya ini dibina dengan airmata, keringat dan darah rakyat.  Ingat tuu..!!! Kalau nak lebih tahu...masuklah Lebuhraya Guthrie...menuju ke Shah Alam.  Ada LIMA TOL didirikan dalam satu lebuhraya yang jaraknya diantara satu dgn yang lain tak sampai 1.5km pun ada.   Apa alasan dirikan lima Tol ??  kalau bukan...ini ako punya...itu ko punya ...dan yg itu hang punya Tol.  Mcm lanun dalam cerita P.Ramlee, Nujum Pak Belalang.  Satu untuk ko dan satu untuk ako. 

MOTO terbaru Kakitangan Awam Malaysia Pasca Pembentangan Bajet 2011: TAKDE BONUS TAK UNDI....

MOTO JKKKP Ketua Kampung dan Tok Batin Pasca Pembentangan Bajet 2011: SAPE NAK RAMPAS JAWATAN LANGKAH MAYAT AKU DULU

MOTO untuk para suami Pasca Pembentangan Bajet 2011: LEBIHKAN BAJET UNTUK SELUAR DALAM DARIPADA MAKANAN DAN MIYAK KERETA.


KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Wednesday, October 20, 2010

Jom Riadah Semua

Abu : Isk, banyak betol lemak ayam ni.

Ali : Normal lah, ayam.

Abu : Ayam ni dulu mesti tak rajin pegi exercise.

Ali : ... Apa jenis lawak kau buat ni?

Lawak spontan yang kawan serumah buat ketika memasak malam tadi berkaitan dengan bersenam. Ya, bersenam.

Ramai orang ambil ringan akan bersenam. Kalau ditanya soalan "apakah kepentingan bersenam?" pada setiap orang di muka bumi ni, insyaAllah semua boleh jawab. Inilah jawapan-jawapan tipikal masyarakat pada soalan ini.
1. Untuk menyihatkan badan.
2. Untuk membakar lemak.
3. Untuk menguruskan badan.
4. Untuk menghilangkan stress.

Pendek kata, semua orang sedia maklum akan kepentingan bersenam; untuk mendapatkan tubuh badan yang sihat. Tapi, masih ramai yang mengabaikannya, masih ramai yang meninggalkannya. Bukan saja golongan yang sudah bekerja (baca: golongan sibuk dengan tugas), tapi golongan pemuda pun turut meninggalkannya.

Ramai lebih suka duduk terperap dalam rumah. dalam kes yang lebih ekstrim , duduk terperap dalam bilik dan menyihatkan jari-jemari (baca: main video games atau berchatting). Ada juga yang sengaja melepak-lepak di tepi jalan atau jambatan, membuang masa berborak kosong bersama teman-teman. Alangkah ruginya. Bukankah lebih elok kalau pergi bersukan? Sekurang-kurangnya boleh sihatkan badan.

Dalam 10 muwasofat muslim (10 sifat-sifat muslim) yang digariskan imam Hassan Al-Bana, qawiyyul jismi (sihat tubuh badan) merupakan salah satu daripada 10 kriteria tersebut. Nah, ulama' pun berpendapat bahawa mempunyai tubuh yang sihat adalah penting. Dengan badan yang sihat, mudah untuk kita melakukan ibadat. Dengan tubuh yang sihat, mudah untuk kita melaksanakan tanggungjawab dakwah.

Selain itu, sabda Rasulullah SAW :
"Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah dari mukmin yang lemah, tapi keduanya hendaklah ada kebaikan" (Riwayat Muslim)

Apa lagi kawan-kawan? Ayuh, kita lazimkan bersukan. Badan cergas, otak cerdas, insyaAllah.



p/s: Ulama' mentafsirkan bahawa, "kuat" yang dimaksudkan dalam hadis di atas bukanlah semata-mata dari segi jasmani, tetapi juga dari segi rohani. Pendek kata, mukmin kena seimbang; rohani dan jasmani.

sumber: iluvislam.com

KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Tuesday, October 19, 2010

ISLAMIC fashion via 1MALAYSIA: Dacing promosi pakaian Islamik ala jahiliah..

Salam...panas ati rasa nye bila tahu event nie...dah la letak nama ISLAMIC FASHION FESTIVAL....mane x panas....cube tgk gmbr2 pakaian yg diragakan....adakah sejajar dgn kehendak syarak???...ana x paham tul....arrrrrrrrrrr...geram sgt2....sgt2 geram.....

Maka tidak peliklah, festival pemakaian islamic yang diadakan Kuala Lumpur April lalu menampilkan cara & fesyen pemakaian muslimah versi 1Malaysia Umnoapco..sungguh memalukan..


Wah....cantikkan????....rambut semua duk tayang....


 Nie satu lg...duk jambul....nak jd joe jambul dlm citer kartun tu kot.....ish..ish

 Nie cara nak mengelakan nyamuk gigit anda semua k....mcm kelambu plak kan???..ish..ish







 Amboi...senyum...mcm balik semula zaman kesultanan melaka ye....perempuan melayu terakhir la katakan.....

tahniah la pd penganjur...amat berbangga dgn anda.....smg Allah memberikan petunjuk pd anda...

Ya Allah, lindungilah kami dr kebinasaan yg dilakukan oleh manusia2 yg bertopengkan agamu...ya Allah.....


KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Mata oh Mata, Kenapa Engkau Liar?

Babak 1

Sop: Kau tahu tak, Zetty tu dulu free hair.. Tiba-tiba je datang kesedaran nak pakai tudung.
Meon: Ye ke??!! macam tak percaya je..
Sop: Ha ah.. ok gak la.. dalam majalah sekolah ada lagi gambar dia.. kau nak tengok?

Babak 2

Pada suatu hari Sop dan Meon sedang berjalan-jalan di kotaraya London. Tiba-tiba mereka terlihat kelibat seorang wanita bertudung labuh ala-ala filem Ketika Cinta Bertasbih (KCB).

Sop: Eh, ada gadis mcam dalam KCB la...
Meon: Mana? Mana? Mana?
Sop: Tuuu...tengah jalan ramai2 depan Madame Tusod..
Meon: Ooooooo..... macam kenal, yang pakai tudung kaler merah jambu tu ke?

Babak 3

Sop dan Meon menyambung kembara cuti musim bunga mereka di bandaraya Dublin. Cuaca semakin panas.

Sop: Astaghfirullahal azim, singkatnya skirt minah saleh tu...tak solehah langsung...! !
Meon: Eh ye ke? Yang mana satu?  Yang skirt oren tu ke?
Sop: Tak, yang kaler biru , blouse biru muda tu..
Meon: Ha ah la..betul lah cakap kau...

Ada apa dengan mata?



Untuk jadi hebat, kita perlu menutup dan menundukkan pandangan. Ini bukanlah bermaksud semuanya kena pejamkan mata 24 jam (penat juga tu), atau membina dinding dan tembok batu sepanjang masa atau semasa kuliah-kuliah agama sahaja, tetapi menjaga dan memelihara kedua mata kita daripada MENJADI LIAR.

Apabila datangnya peluang terbentang di hadapan kita, samada semasa sedang berseorangan, atau sedang berdua bersama rakan karib, atau bersama masyarakat umum, kita mestilah bertindak SEGERA dan PINTAR untuk tidak mengamati kecantikan wanita yang terbentang dan segeralah mengalihkan pandangan daripadanya sambil bersyukur dan beristighfar.

''Alhamdulillah, Allah jaga mata dan hati aku. Ya Allah, ampunlah dosa aku, moga Allah beri yang lebih baik''

Allah berfirman :
"Sesungguhnya orang-orang yang takut kepada Tuhannya Yang tidak nampak oleh mereka, mereka akan memperoleh ampunan dan pahala yang besar." - [Surah Al-Mulk :12]

Kalau dahulu dia tidak bertudung, atau kurang menutup aurat, perlukah kita menatap gambar-gambar 'lama' itu lagi? Fear Allah brothers... malulah sebab mereka itu sudah diberikan hidayahnya. Kita bila lagi?

Kalau ternampak kelibat wanita yang berjilbab dan menutup aurat samada di majlis ilmu atau di jalanan, malulah dan pandanglah tempat lain. Itu bukan HAQ mu.. Allah boleh ganti dengan yang lebih baik.

Kalau diberikan peluang melihat aurat wanita, takut dan malulah, kerana itu akan merendahkan darjat matamu dan merosakkan amal, sekaligus hati menjadi lali dan tidak tenteram.

 sumber: iluvislam.com



Babak2 yg berlaku di atas nie dah menjadi kebiasaan & memang berlaku di kalangan kita...apakah kita melakukan seperti apa yg Meon & Sop lakukan ini???..sama2 muhasabah...MATA...jagalah matamu kerna ia juga penyumbang pahala & dosa kpd dirimu....pilihlah mane yg antum rasa betul...semuanya terpulang kpd diri sendiri....

"tepuk dada, tanyelahh iman"
KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Petua Menjadi Pelajar Cemerlang Menurut Al-Quran

Anda inginkan petua-petua untuk menjadi pelajar cemerlang walau di mana sahaja anda berada?



Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.

01.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT 
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]

Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.

02.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati
"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]

Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.

03.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.
"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]

Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan.
Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.
Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.

Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.

04.Prihatin sesama kita
"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]

Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.

05.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan
"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]

Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.

Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.

06.Jujur, amanah
" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]

Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?

Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."

07.Tepati waktu
"dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]

Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.
Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.

" Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. Iaitu yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal didalamnya." [23:10,11]

" ....Maka di antara manusia ada yang berdoa: 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia.' Dan tiadalah baginya bahagian di akhirat."[2:200]

"Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka." [2:201]

"Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitungannya." [2:202]

sumber: iluvislam.com

So, moh kita sama2 strive tuk berjaya...mudah-mudahan, kejayaan bukan hanya di dunia tp sejajar dgn akhirat...insyaAllah.....jom sama2 kita fokus k....3.5 & above sem nie k...insyaAllah..

KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Monday, October 18, 2010

Adakah Kita MUNAFIK???

Salam...hmmm...alhamdulillah..masih diberi kesemptan tuk hidup...ok la, baru ja balik dr test nie ha....duk pening2, bukak la blog....memikirkan apa yg bleh dishare...tibe2 nmpk buku kesukaan ana "Indahnya Hidup Bersyariat" karangan Us. Ismail Kamus.....belek punye belek....tibe2 tertarik dgn perkataan MUNAFIK....

so, ana nak share la kat sini tanda2 seseorg itu menjadi MUNAFIK....tp before tu, kita kena tahu dulu apa maksud MUNAFIK nie....ok, apa itu MUNAFIK???


dr segi bahasa: MUNAFIK ialah org yg menyembunyikan perkara atau maksud sebenar.

dr segi syarak: MUNAFIK ialah seseorg yg tidak menzahirkan kekufurn dgn cara menyembunyikannya di dlm hati

tp klu ikut dr segi bahasa pasar kita: MUNAFIK nie mcm org talam dua muka..depan kita berpura2 wat baik..tp blkg, melakukan segala maksiat....ish..ish..nauzubillah

ok..baru masuk tanda2 seseorg itu menjadi MUNAFIK:

1. Iman tidak tetap dan tidak teguh
--> Org yg sebegini dptlah diibaratkan seperti lalang di mana ia terlalu mudah mengikut arah tiupan angin. Org yg tidak teguh imannya sentiasa berubah-ubah mengikut keadaan. Mereka sangat mudah terikut-ikut dan terpengaruh dgn persekitaran.

2. Tindak-tanduk yg sentiasa berubah
--> Org MUNAFIK bolehlah diibaratkan sbg pelakon yg hebat. Ketika dia bersama org yg sedang beribadat, dia akan turut sama melakukan ibadat tersebut walaupun hatinya terlalu susah untuk menerimanya. Sebaliknya yg terjadi apabila dia tidak dilihat oleh khalayak, dia akan mengikut kata hatinya dgn tidak melakukan amal ibadat.

3. Tidak tetap kata
--> Dia sentiasa mengubah pendiriannya. Sewaktu bersama dgn org Mukmin lainnya, dia akan memuji-muji ISLAM dan menyatakan ketaatannya terhadap ajaran tersebut tetapi di belakang org Mukmin, secara senyap, dia akan menghina ISLAM.

4. Sentiasa mengharapkan kebaikannya dibalas
--> Jika dia melakukan sesuatu kebaikan dan berbuat jasa, dia akan mengharapkan kebaikan itu dibalas dgn balasan yg setimpal seperti wang ringgit atau pangkat.

5. Jiwanya tidak tenteram
--> Dia akan sentiasa resah & gelisah kerana terpaksa bersikap pura-pura di hadapan org ramai dan tidak melaksanakan kehendak hatunya

6. Menjadikan dunia sebagai matlamat hidup
--> Mereka hanya menjadikan dunia sebagai tujuan utama dan terlalu cintakan kebendaan. Akhirat bagi org MUNAFIK hanyalah satu mitos dan khayalan.


Sama2 lah kita muhasabah diri kita...adakah kita MUNAFIK????...sama2 muhasabah & mengubahnya....agar kita tidak tergolong dlm golongan MUNAFIK...sesungguhnya amat benci Allah dgn org yg MUNAFIK dah disebut dlm Al-Quran surah al-Nisa ayat 145 yg bermaksud:

"Sesungguhnya org yg MUNAFIK itu akan ditempatkan pd tingkatan yg paling bwh sekali di dlm neraka"

Nauzubillah...smg Allah melindungi kita, menetapkan iman kita agar kita mati dlm ISLAM...amin

KOME POWER!!!
~mardhatillah~

AKU SUDAH BERTUNANG...

Peperiksaan makin hampir, tiada kesempatan untuk saya menaip artikel sendiri. Jadi, ingin saya kongsikan sebuah kisah pertunangan dan perkahwinan yang sangat menarik untuk kita hayati bersama...

Pada suatu hari~


Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu.

Iya, hanya beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang diusahakan untuk berlapang dada.

Benar, aku berusaha berlapang dada. Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.


Aku hanya seorang Insyirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di bumi Allah ini.

Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.

Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap langkah perjuangan memartabatkan Islam.

Aku hanya seorang Insyirah yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama... Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian, Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.


Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah yang memuji wajahku berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah (bertunang) apabila melihat kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum, tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam penantian.


Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.

"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"



Aku menjawab tenang..

"Warna putih, bersih..."



"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."

"Ibu, 4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."

Ibu angguk perlahan.


Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian naskhah yang begitu menyentuh sanubari aku sebagai hamba Allah.

”Malam Pertama...” Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.


Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran.

Aku mahu sebelum tibanya hari yang aku nantikan itu, aku sudah khatam al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh. Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' aku adalah al-Quran, yang setia menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini rasanya orang-orang yang mendahului.


"Kak Insyirah, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"

Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara aku dan keluarga.

"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan Allah. Itu yang paling utama."


Berita itu juga membuatkan beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.


"Jangan lupa jemput ana di hari menikahnya, jangan lupa!"

Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang berbahagia apabila sudah dikhitbahkan dengan 'dia' yang mendekatkan aku dengan Allah.


Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.


"Bila enti menikah?"

Aku tiada jawapan khusus.

"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..."

Aku masih menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.


"Jemput ana tau!"

Khalilah tersenyum megah.


"Kalau enti tak datang pun ana tak berkecil hati, doakan ana banyak-banyak! "Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.


"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."


Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan tarikhnya.


Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan aku katakan sekali lagi kepada ibu...

"Usah berlebihan ya..."

Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.


"Insyirah, jom makan!"

Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.

"Tafaddal, ana puasa."

Sahabiah juga semakin galak mengusik.

"Wah, Insyirah diet ya. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya tak tetap lagi ke?"

"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."


Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku, itu sahaja.





............ ......... ......... .........








"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."

"Tenangnya.. . Subhanallah. Allahuakbar. "

"Ya Allah, tenangnya... "

"Moga Allah memberkatinya. ..."


Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.


Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian. Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak menjemput sendiri.

Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.

Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.

Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang mengkhitbah ku.


Dalam sedar tidak sedar...

Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku...

Sentiasa ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi.

Sayup-sayup hatinya merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.

"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa, yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui..."




Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...

"Insyirah bertunang dengan siapa, mak cik?"

Ibu tenang menjawab...

"Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Insyirah hanya punya beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."

"Allahuakbar. .."

Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.

"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."

Ibu angguk, tersenyum lembut...

"Ini nak, bukunya."

Senaskah buku bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk 'Malam Pertama di Alam Kubur'.

"Ya Allah, patut la Insyirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."

"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Insyirah mahu berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan.. ."

Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu.


"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim, seteguh dan setabah hati seorang ibu."




* Kisah ini bukan kisah ana , ianya kisah KITA (semua yang sedang membaca/tak) *
Wallahua'lam.

Cukuplah kematian itu mengingatkan kita... Cukuplah kita sedar kita akan berpisah dengan segala nikmat dunia. Cukuplah kita sedar bahawa ada hari yang lebih kekal, oleh itu sentiasalah berwaspada. Bimbang menikah tergesa-gesa, tahu-tahu sudah disanding dan diarak seluruh kampung walau hanya dengan sehelai kain putih tak berharga.

Setidak-tidaknya, Insyirah (watak di atas) sudah 'membeli' baju pernikahannya. .. Arh... Untungnya Insyirah.


~ Kullu nafsin zaa'iqatul maut ~

KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Raja Ku

 Salam....dah lama x update blog nie ye...asif wat semua...mcm2 benda yg berlaku...mcm2 perkara yg ana pelajari....setiap hari Allah menganugerahkan keadaan yg berbeza tuk kita pelajari....tuk hari nie...di pagi hari..



Bukanlah luahan..cume ingin berkongsi apa yg ana rasa sewaktu meting pg smlm....ana x pasti...tiba2 terlahirlah apa yg ana tulis pada buku ana....

"Kenapa Allah berikan aku hati & perasaan??...kenapa???....amat payah untuk aku menjaganya...terlalu byk perit,duka, luka yg dihadapi...terlalu byk juga suka, kebahagiaan & terlalu byk kotoran di dalam hati ni....kenapa aku mempunyai perasaan???..amat payah untuk aku mengawal rasa marah & bersangka buruk pd org len...kenapa???...aku terasa tidak terdaya untuk menjaganya...kenapa???...."

x tahu la kerana rentetan apa yg berlaku pd waktu meting smlm yg menyebabkan ana rasa begitu...ana hanya tersentuh apabila ada seorg dikalangan ahli meting yg membuat muka & mcm x nak dgr apa yg ana perkatakan.....ooo..begitu rapuhnya hati ini..barukan sbb begitu ana tersentuh habis hingga hampir mengalir air mata...tp bila ana fikirkan semula...mungkin ana pernah wat begitu pd org len...so, apa yg kita beri pasti akan kita dpt balik...

Ya Allah, terasa berslhnya diri ini...aku tidak cukup kuat untuk hadapi dugaan2 ini...aku memerlukanMu untuk membantuku Ya Rabb....

ana sendiri pelik dgn diri nie...ana lihat diri ini terlalu sensitif sejak 2 menjak nie..apakah yg berlaku pd diri ini??..ana x mengerti..apakah selama ini ana dah terlalu byk menyakitkan hati shbt2 ku???....shbt2 ku, maafkan ana andai selama ini ana melukai hati antum...tiada niat dihati untuk melukai hati antum...cume ana tidak sedar rupenye dgn perbuatan ana, membuatkan shbt2 ana terluka....

ana juga sedar bahawa, rentetan kosert Adam Lambert di Bukit Jalil...ana merasakn selama mana Allah akan menahan bala tuk kita di Malaysia??...ana rasa, sudah semakin hampir kita dgn hari pembalasan....itu membuatkan ana tidak mahu memikirkan lg tuk peneman hidupku seperti mana yg dipinta oleh ibu ana....kerna ana rasa, ana x sempt tuk melakukan itu....jika bukan kerana hari pembalasan..tp, mungkin kerana Allah lbh menyayangi ana untuk berada di tempat lain....ana redha, ana pasrah..ana tahu,masanya sudah hampir & sgt hampir...ana hanya berusaha yg terbek hanya untuk bertemu dgn cinta ana dunia akhirat --> Allah....


Ya Allah, smg pertemuan aku dgn Mu dlm keadaan aku elok pakaiannya....elok dgn amalannya...amin

KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Friday, September 17, 2010

Bersyukur Adalah Ciri Orang Hebat

Satu hari, aku dan Mr. X sedang duduk menunggu seseorang. Sambil-sambil itu kami bersembang. Macam-macam isu yang keluar, dari bicara yang tidak ada makna sampailah kepada isu-isu hangat di tanah air.
"We must thank God" kata Mr. X.
"We came the long way and the right way" ulas Mr. X.
Mr. X merujuk kepada keadaan kita di Malaysia.
"Others...they came the long way but the came the wrong way"
Malaysia adalah negara yang semakin hari semakin nyata semangat perkaumannya.
Hal ini bukanlah suatu yang menjengkelkan, tidak juga sesuatu yang mengejutkan kerana sememangnya dunia hari ini dicorakkan oleh Nasionalisme.
Semangat kebangsaan yang retorik semata-mata.
Tapi Malaysia masih sebuah negara yang aman. Alhamdulillah. Kita masih terkawal.
Masih ada di luar sana negara yang masyarakatnya seakan-akan kurang bertamadun lagi.
Akhlak yang tidak sedap mata memandang.
Demikian maksud Mr. X. Apa yang diucap oleh Mr. X itu benar.
In fact, we must always thank God. Syukur is the key to success.

Orang yang tidak bersyukur adalah orang yang lupa diri.
"Dan orang hebat di dunia ini, semuanya bersyukur!" Mr. X menutup bicara pagi itu.

KOME POWER!!!
 ~mardhatillah~