Sunday, November 29, 2009

Surat Untuk Semua Shbtku

Salam...walaupun ini nukilan shbt yg len...tp satu rasa yg kurasa dgn nukilan ini...moga2 ukhwah yg kita bina abadan abada & kerna Allah..khas wat semua shbt JENGKA, SENEGERIKU & SHAH ALAM..ana menyayangi antum kerna Allah


Bismillahirrahmanirrahim..

Ke hadapan sahabatku yang kukasihi dan kusayangi kerana Allah,

Semoga dirimu sentiasa di bawah lindungan rahmatNya serta dikurniakan tubuh badan yang sihat bagi menunaikan tanggungjawabmu sebagai seorang Muslim. Ketika nukilan ini kutulis mungkin kau sedang ditemani oleh sahabatmu yang mampu menceriakan dirimu lebih dariku. Walau bersama siapapun dirimu ketika ini, walau siapa jua di sisimu, diriku tetap mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan dirimu..

Sahabatku,
Sepanjang cuti yang lalu, banyak yang telah kufikirkan. Tentang kata-katamu mengenai diriku. Tentang teguran darimu yang membuat diriku tersedar dari lamunanku. Terima kasih wahai sahabatku. Dengan kata-kata dan teguran darimu, aku muhasabah kembali tentang apa yang telah aku lakukan sepanjang kita bersahabat. Adakalanya perlakuan dan tutur kataku melukai hatimu. Tapi kau masih tersenyum ketika berbicara denganku. Ku akui kelemahan diri yang sukar sekali mengawal bicaraku. Telah banyak kali kuingatkan diri ini agar mengawal setiap tutur bicaraku namun diriku kecundang jua.

Sahabatku,
Kadang-kadang banyak perkara yang ingin kukongsi bersama dirimu. Bila kusedar tentang siapa diriku pada pandangan matamu, cepat-cepat aku padamkan keinginan hatiku itu. Aku mengerti bahawa aku bukanlah sesiapa pada dirimu. Tapi bagiku dirimu amat bererti buat diriku. Sejak aku mengenali dirimu, banyak perkara yang tak pernah aku bayangkan menjadi sebahagian dari kisah hidupku telahpun kutempuhi. Ianya amat beerti bagi diriku yang masih mencari tentang erti kehidupan yang sebenar.

Sahabatku,
Aku tertanya ke mana hilangnya kemesraan hubungan kita. Kenapa kau mendiamkan diri dan tidak menjawab semua panggilanku? Jika benar diriku ada berbuat salah dan melukai hatimu, maafkanlah diri ini kerana aku jua manusia biasa yang tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Khabarkan pada diriku tentang apa yang telah aku lakukan yang membuatkan dirimu menjauhkan diri dariku. Jika dirimu enggan memaafkanku, apalah dayaku kerana hanya kau yang berhak untuk memberikan kemaafan padaku. Sahabatku yang lain pernah berkata 'Orang yang memaafkan kesalahan orang lain punyai jiwa yang besar'. Mahukah kau menjadi seperti mereka?

Sahabatku,
Aku tidak mampu lagi untuk menyusun madah kerana setiap kali diriku mencoret nukilan buatmu aku dapat rasakan yang kau semakin jauh dariku. Ambillah sebanyak mana waktu yang kau mahukan. Akanku didik diri ini agar sabar dalam menanti sebuah kemaafan darimu. Jika itu harga sebuah kemaafan yang perlu kubayar akan kusabar dalam penantian ini.

Sekian dariku.

Sahabatmu,
NURUL ATIQAH BINTI NASARUDIN


KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Friday, November 27, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA SEMUA :)

Salam..di kesempatan ini, ana mengucapkan slmt hari raya aidiladha 1480H..moga2 kita menghayati & mengaplikasikan pengorbanan di dlm kehidupan kita...insyaAllah..sape yg berkelapangan di jemput ke rumah...


KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Wednesday, November 25, 2009

Kata-kata Hari Ini Sbg Renungan..

Cinta itu ibarat hadiah..
jadi tak patut kita sebagai penerima hadiah,
menjadi leka dengan hadiah sampai lupa berterima kasih pada pemberinya..
Sepatutnya kita mencintai pemberi hadiah lebih daripada hadiah itu sendiri




KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Tuesday, November 10, 2009

Bila KOME Dah Stress...huhuhu :(


Salam..huhuhu...x tau la...hari nie tension sgt rasanye...x tau nak wat apa....duk membuat bising je la nak lepaskan tension...


ana ckp la..

"x mau blajar dah"


shbt ana ckp..

"gi kawen"


pastu ana jawab...

"x der calon la"


shbt ana balas..

"ish...ada je..meh die carikan"


ana balas..

"x mau...huhuhh"


pastu nak wat apa???


ntah la...kadang2 diri nie dah x mampu nak motivasikan diri sendiri....pening...kita duk bg motivasi org len..tp bila satu masa 2...kita x mampu nak motivasikan diri sendir....huhuhu...sedih nie...sape la yg memahami....rasa kepenatan sgt....adakah aku mengeluh dgn semua kerja ku???....ar...x boleh...aku x boleh mcm ni....semua yg kita wat kena ikhlas....tp Ya Allah, Engkau berikalh aku kekuatan Ya Allah...diriku begitu lemah.....tanpa kekuatan dariMu..aku x berdaya tuk harungi mehnah & tribulasi ini..


betul la..kdg2 kita akan diuji dgn kata2 yg pernah kita lafazkan...hmm...berikanlah Ya Allah aku kekuatan & istiqamahkan lah aku...jgnlah Engkau bolak balikkan hatiku setelah Engkau berikan hidayah Ya Rabb..pimpinan lah aku ke jalan Mu....tunjukkan aku jalan yg lurus...berikalh kejayaan yg cemerlang wat diriku...permudahkan lah urusan ku...hanya Engkau yg betul2 memahami diriku ini...AMIN...


KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Saturday, November 7, 2009

Boleh Pulak Tersengguk???...Adoooi laaaa..

Salam..huhuhu...hmm...x len x bukan, dtg ku membawa post baru...kehkehkeh :D

hmmm...hari nie slps solat subuh berjemaah di surau seksyen 7 iaitu surau al-islah dpn umah ana... ana & shbt2 ana yg len bergerak ke surau seksyen 8 untuk mendengar kuliah subuh dgn kereta pinjam shbt len...huhuh..(sape suh tinggalkan kete...alamtnye digunakan lah sehabis bek..kehkehkeh :p)

Hakikat sebenar yg ana nak share hari nie ialah pengisian yg ana dpt sewaktu kuliah subuh hari nie...walaupun dah terlewat...tp alhamdulillah dpt juge serba sedikit input yg diberikan oleh Ustaz yg ana x pasti siapa...huhuh..

Kenapa Nabi Isa diturunkan sewaktu hari kiamat t???

1. Untuk menolak dakwaan org Yahudi yg menyatakan mereka membunuh Nabi Isa

2. Untuk membunuh orang Yahudi

3. Menjadi mujadid akhir zaman dimana beliau yg akan menguruskan urusan agama


hmmm..nie je la yg ana sempt tangkap sewaktu ustaz bg tazkirah...biasa la..dah duk tersegguk2 dpn ustaz...alamtnye hanya 0.01% je la yg dpt...huhuhu...

tp..base dgn citer ustaz nie..ia amat menarik, dah kdg2 kita x pikir pun pasal nie..tul x??..kita hanya mengetahui tp x memahami...hmmm...moga2 dgn sikit pengisian nie..hrp2 memberi manfaat...insyaAllah...

hmm..t ustaz akan sambung citer nie...ha, mane2 yg berminat...bleh la dtg surau seksyen 8...seronok sgt...byk pengisian..after maghrib & subuh(hanya hujung minggu)..




KOME POWER!!!
~mardhatillah~

Friday, November 6, 2009

Lagu Nie Khas Buat Pengunjung & Shbt2 yg Disygi Kerna Allah..:)

Salam..huhu...dah tukar lagu blog nie...saje je...coz selain nak bakar semangat...jgn lupe terapkn nilai ukhwah diantara perjuang2 agama Allah nie...sesungguhnye Allah melaknati orang yg memutuskan silaturahim...nauzubillah..moga kita x tergolong..dengar & hayati ye lagu nie..moga2 ukhwah yg terjalin antara kita abadan abada..insyaAllah

~mardhatillah~

Monday, November 2, 2009

Persoalan & Jwpn Yg Mencuit Hati Ini

Salam...alhamdulillah diberi peluang untuk terus menghirup oksigen yang Allah berikan ini...hmmm...alhamdulillah ana baru je lepas jawab 2 paper exam final tuk degree ana....rasa kurang dah beban sedikit...alhamdulillah...tp dlm mood exam nie, pasti ramai yg stress termasuk la ana..yg baru mlm nie tibe angin x betul sikit...huhuhu...



tibe2 ada la dpt mesej dr shbt ana nie...



soalan 1 : tau x apa itu KESEtIAAN??

jwpn 1 : still bersama buku walaupun masa tido



soalan 2 : tau x apa itu KEBAHAGIAAN??

jwpn 2 : bergolek atas katil bersama buku2



soalan 3 : tau x apa itu KESUNGGUHAN??

jwpn 3 : stay up sepanjang mlm terutama pada mlm "terakhir"



soalan 4 : tau x apa itu PENGORBANAN??
jwpn 4 : melepaskan buku pada waktu paling "genting"



soalan 5 : tau x apa itu KEBERANIAN??

jwpn 5 : masuk dewan exam walaupun x habis baca buku....




Ya Allah...bawak bersabar je la...rasa nak terhibur sangat...walaupun persoalan ini biasa tp kena tepat ke batang hidung sendiri...huhuhu...syukran shbt..tau2 je bile ana mood x betul walaupun dah lama x berjumpa..itu lah ikatan hati yg kuat...



hmmm...moral sbnrnye:



1 . cube tanye balik soalan nie pd diri sendiri...then adakah jwpn nie tepat??

2 . jgn stress2 ye...insyaAllah kita boleh wat...jom kita motivasikan diri k

3 . ikatan ukhwah yg teguh dan kuat, x memerlukan pertemuan yg selalu..tp rasa hati yg terikat itu pasti akan mengikat...



ok shbt2 ku semua...jom jihad AKADEMIK...



"Ya Allah, berikanlah kejayaan yg cemerlang dlm peperiksaan ini kepada ku dan shbt2 ku semua...berikanlah kekuatan untuk menghadapi ujian2 Mu ya Rabb...berikanlah keputusan A dlm setiap kertas yg kami duduki...smg kami mendpt DEKAN pada semester ini...Engkau istiqamahkanlah kami dlm perjuangan Mu...AMIN"



~mardhatillah~

Sunday, October 25, 2009

Apa yg Allah lihat????



Salam...sama2 kita renungkan dan sama2 kita muhasabah diri.....huhuhu....jom kita jihad imtihan...sesungguhnye belajar itu adalah ibadah...do best in your final k....insyaAllah berjaya untuk ISLAM...takbir 3x.....
~mardhatillah~

Saturday, October 24, 2009

Salam Kerinduan & Perjuangan

Salam shbt2 yg disygi dan dirindui dunia & akhirat...apa khabar yer semua??..harap2 sihat...lg2 nak dekat final nie...hmmm..jaga kesihatan yer...doakan ana jugak sihat coz tibe2 byk plk penyakit yg dtg...mungkin nie penebus dosa ku yg lalu...insyaAllah ada hikmahnye...

Hmmm...rindu rasanye...dah lama x jenguk blog sendiri...bukan apa...terlalu bz sgt...serius...berbeza dr diploma....all thing must rushing...huhuhu..penat...tp x per la...

Pejam celik...dah nak final dah kita semua kan???...hmmm...mcm mane dgn persiapan??..dah ready ker semua nak mengadap final????..harap2 dah sedia....hmmm..sempena final yg bakal menjelang tiba nie, ana nak wish selamt berjihad buat semua shbt2 yg akan menhadapi exam..moga2 kita beroleh kejayaan yg cemerlang...insyaAllah...sama2 lah kita perbanyakkan pergantungan pd Allah dan berusaha...insyaAllah segala yg dilakukan mendpt keberkatan...bykkan solat istikarah..moga diberi petunjuk apa yg akan masuk time final nie....bukan time nak kawin je baru nak solat istikarah...huuhu....

Segala perjuangan yg dilakukan sewaktu nie adalah jihad...moga2 dgn keberjayaan & kecemerlangan yg akan kita capai bleh membangunkan Islam...insyaAllah...

Jangan lupe...walaupun kita sibuk study..jgn lalaikan perintah Allah...jgn disebabkan study...solat lewat n mcm2 lg..ingat bahawa Allah yg memberi kejayaan itu..bukan diri kita...kita hanya berusaha sehabis baik tuk berjaya..tp Allah yg maha kuasa yg menentukannya..bersyukur lah dgn apa ditentukan oleh Allah....

Ok la...niat asalnye nak ucapkan

~~~~Selamat Berjihad Dlm Imtihan ini...
~~~~InsyaAllah semua akan berjaya...
~~~~Ingat Allah, Rasul & Family...
~~~~Kejayaan Milik Kita...
~~~~Amin (^_^)~~~~



~mardhatillah~

Sunday, September 27, 2009

Berwuduk Zahir & Batin

Salam...alhamdulillah...Allah masih beri kenikmatan pd ana n shbt2 sekalian tuk menghirup udara yg segar di pagi hari ahad nie..smg hari ini lebih bek dr hari smlm..insyaAllah..ok la..hari ni ana nak share la satu cite pasal wuduk nie...apa sbnrnye wuduk zahir & batin???....ana tertarik la info dlm buku SOLUSI v10..so ana dah baca n ana share dgn shbt2 yg len k...maybe kdg2 kita x sedar..nmpk jerperkara mcm kecik tp benda nie la yg kita slalu abaikan & terpenting...coz manusia suka abaikan benda2 yg penting...ok la...start citer:

Suatu hari, Isam bin Yusuf menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya: "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"

Hatim berkata: "Apabila masuk waktu solat, aku berwuduk zahir dan batin."

Isam bertanya: "Bagaimanakah wuduk zahir dan batin itu?"

Hatim berkata: "Wuduk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wuduk dgn air. Sementara wuduk batin ialah membasuh hati dari 7 perkara:

~ Bertaubat
~ Menyesali dosa yg telah dilakukan
~ x tergila-gilakan dunia
~ x mengharap pujian orang
~ Meninggalkan sifat riyak
~ Meninggalkan sifat khianat dan menipu
~ Meninggalkan sifat dengki

"Aku bardiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan seolah-olah aku sedang berhadapan dgn Allah, syurga di sebelah kananku, neraka di sebelah kiriku, malaikat Maut berada di belakangku, dan aku bayangkan pula seolah-olah berdiri di atas titian siratul mustakim dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku. Kemudian aku berniat dan bartakbir dengan baik."

Hatim menyambung lagi: " Setiap bacaan dan doa di dalam solat, aku faham maknanye. Kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawaduk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun."

***************************

Hmm...klu base citer nie...dibandingkan dgn diri kita mcm mane yer shbt2 ku???....mcm mane wuduk kita n solat kite...benda nie penting coz solat la tiang agama...umah klu tanpa tiang yg kukuh..dpt x umah tu dibina..maybe dpt sekejap..t lama kelamaan die akan runtuh...so..sama2 la kita muhasabah diri kita...check balik..lg2 kita sbg seorg daie'....


Moga2 dgn post ini memberikan manfaat..insyaAllah...
Wallahualam :)

~mardhatillah~

Saturday, September 26, 2009

Menjawab Persoalan Dari Shbt...:)

Salam.....huhuhu...dah puas beraya wahai shbt2 ku sekalian...hmmm,mesti seronok kan...yer la...dpt bersama dgn org2 yg tersayang di hai yg bahagia...buat yg x dpt bersama 2 x per...insyaAllah ada rezeki n jodoh...pasti dpt bersama...

Hari ini ana just nak jwb la persoalan yg diberikan oleh seorg shbt satu negeri ana nie akhi asyraf. Coz time g tgk blog shbt ana nie bace la post...mane tahu dpt isu2 terbaru...tibe bile baca satu post 2..x perasan yg ana diberi tanggungjawab tuk jwb persoalan 2...huhuhu...bertuah betul....x per la...ana jwb je la yer..coz bukan ada pe2 sgt pun..

Nama timangan anda

  • Atiqah Nasa (time skolah menengah)
  • Atiqah Kome @ kome (time universiti)
  • Along (time dgn family)
  • cahaya keindahan (time)
  • Kak Long (time dgn cikgu skolah yg kenal)
  • Atiqah
  • Nurul Atiqah Binti Nasarudin (nama yg umi n abah bg --> dlm IC pun sama...heheh)

Anda seorang yang

  • hepi go lucky
  • mudah marah n cepat sejuk( marah 2 alhamdulillah..ckit dah belajar tuk bersabar..huhu)
  • slamber & otak nie gile2 ckit(semua jenis org kwn)....x kisah dgn sape pun bergaul..yg penting batas2 still jaga

Lagu feveret

  • Ape² lagu yang boleh menginsafkan diri, muhasabah dan keTuhanan.(zikir2 n ayat2 al-quran)
  • Lagu rancak yg menaikkan semangt contoh mcm lagu blog ana nie...(Stand up from Muadz.)
  • Apa2 lagu yg rasa sedap didengar...itu la yg berkenannye...huhuhu

Makanan kegemaran

  • Halal dan toyyibah nie dah harus...huhuhu
  • Masakan umi semestinya...

Warna kesukaan

  • Warna yg rasa sejuk mata memandang
  • Semua warna yg ana tgk rasa cantik..2 la yg ana suka...huhuhu...

Benda yang mesti ada dalam beg

  • Ibadah (tafsir, telekung, al-mathurat, buku citer tokoh)
  • Men2 (laptop, sony walkman, hp, buku sodoku, pendrive)
  • Yg len2 nie ikut keperluan...klu balik umah( bwk la baju ckit), klu gi klaz (bwk buku blajar la), klu tumpang bilik kwn kat kolej (bwk dua2 skali..huhuh-->baju n buku)

Kali terakhir anda menangis

  • Bila aku berhadapan dengan Allah untuk menagih cintaNYA...
  • Bila tgk video or citer pasal Syeikh Ahmad Yassin n penderitaan rakyat Palestin (memberi semangat tuk terus berjuang)
  • Bila beban ujian yang tak mampu dipikul walau sebenarnya mampu n rasa diri ini lemah dan x mampu (biasa la...kdg2 x termotivated diri sendiri...nasib bek ada Allah dan shbt2)
  • Bila melihat anak kecil yg pandaiberkata2 dan paham perjuangan kita (terharu kerna mereka lah yg akan meneruskan perjuangan kita..amin)
  • Bila melihat muslimah pakai purdah...(teringin nak pakai..tp adakah diberi kekuatan untuk istiqamah-->insyaAllah ada rezeki ana teringin nak pakai)
  • Bila melihat pimpinan spt Ustaz Tuan Ibrahim Bin Tuan Man...(coz rasa diri ini x membantu beliau untuk menegakkan Islam di negeri ku..ya Allah, engkau berikanlah kekua tan kepada beliau, diriku and shbt2 ku yg len untuk menegakkan agamaMU..amin)

Sikap yang buat anda strezz

  • Shbt2 yg byk beralasan....
  • Org yg pinjam brg2 ana tp x reti nak jaga n hargai....huhuhu...sedih tul..sob..sob..sabar tqah
  • Org yg suke kutuk org len n diriku...(klu x puas ati ckp je terus terang...kan senang..x la melarat mslh t)
  • Org yg hanya pandai berkata..tp hampeh...geram tul...sedangkan dlm surah As-Saff dah terang-terangan mengatakan besar kemungkaran Allah bg org yg mcm 2.
(Moga2 aku x tergolong dlm golongan ini..insyaAllah..AMIN)

Tag rakan anda

  • Ana tag pada semua shbt2 ana...huhuh....x pe la..x wajib...tp klu ada kelapangan 2 jawab la yer..mane leh tahu leh kenal shbt2 dgn lebih mendalam...UKHWAH FILLAH ABADAN ABADA

~mardhatillah~

Friday, September 18, 2009

Ungkapan Khas Semua Yg Amat Disayangi


Salam....hmmm..x sangka dah 28 ari kita semua berpuasa....tanpa disedari Ramadhan pergi meninggalkan kita semua....terasa kesayuan...coz lps nie dah x der solat terawih n kerahmatan yg Allah limpahkan pd kita semua hilang.....rasa2 mcm baru jer pose 1 Ramadhan...tp ari nie dah hari ke 28....

Hmm...mcm mane dgn amalan kita selama ramadhan nie....adakah benar2 kita engambil peluang besar yg Allah berikan pd kita nie dgn sebaik2nye????

Marilah sama2 kita memikirkan n sama2 muhasabah diri....klu byk perubahan..Alhamdulillah...jika x byk...x pe...lg 2 hari sebelum menjelang Syawal..sama2 kita rebut peluang nie....moga2 dgn segala kebaikan yg kita lakukan sepanjang bulan Ramadhan nie akan berterusan selama-lamanya...insyaAllah

Ok la...sempena Syawal yg bakal menjelang tiba nie..ana nak ucapkan

Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir & Batin

p/s: pd sesiapa yg berkenan nak bg duit raya tu..bleh la hulur2...hehehe...hmmm...mane2 yg nak ziarah umah...meh leh dtg sblm ana pulang ke kampus ana dlm raya ke4 or ke5....

~mardhatillah~

Tuesday, September 8, 2009

OH...BUMI...rintihan mu baru ku sedar



Salam...hmmm...apa khabar yer shbt2 ku??..moga2 dlm sihat sejahtera..insyaAllah...terasa indu pd shbt2 semua...

Hari nie ana nak post tentang BUMI...smlm sewaktu ana balik program pada kul 9 lebih mlm...dgn menaiki motor yg shbt ana bwk...ana terlihat asap2 kilang yg kuar dr corong2 kilang...biasa la Shah Alam...bandar industri...x pernah tidur...huhuh...baru ana tersedar bahawa..BUMI nie x pernah tidur n rehat...setiap masa BUMI menghadapi pencemaran...setiap jam,setiap minit n setiap saat sentiasa dilanda pencemaran yg teruk...

Bukan sekadar pencemaran udara...tp pelbagai2 pencemaran..klu kita tgkkan kitaran bumi ini...sentiasa ada penghuninya yg berjaga...setiap penghuninya yg berjaga pasti akan membuat pencemaran...

Ya Allah...betul lah kata malaikat2MU..yg menyatakan sewaktu Nabi Adam dijadikan..kenapa Allah menciptakan manusia sedangkan Allah tahu bahawa manusia yg akan membawa kemusnahan?...

Bila difikirkan balik...yer,memang tepat kata malaikatMU...ana sedih bila memikirkan perkara itu...terasa bersalah dgnMU Ya Rabb..kerna tgnku dan shbt2ku yg merosakkan bumi yg Engkau sediakan..ana tersedar bahawa ana x menjaga amanah yg Engkau berikan pd hambaMU...

Kasihan bumi...ana dpt rasakan keperitan bumi ini...dan dah betapa tuanye bumi ini..hanya menunggu saat dan ketikanya sahaja tuk musnah...ini bermakna KIAMAT makin menghampiri...Ya Allah...terasa diri ini begitu hina dan kerdil...adakah ana bersedia tuk menghadapi hari2 itu???....sama2 lah kita muhasabah diri kita...kerna muhasabah tu la yg akan memberi pentunjuk n memperbetulkan kelemahan yg kita ada...mari lah kita bersiap sedia menghadapi hari2 yg mendatang dgn membuat "AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR"...sesungguhnye itu lah tujuan hidup kita...

Sekadar ini coretan yg sejenak ana terfikir..moga2 shbt2 yg len juge sama2 memikirkan perkara ini..insyaAllah..segala yg baik dtg dr Allah,dan segala yg buruk dr diri ana yg dhaif ini tetapi ia juger dtg dr Allah..cume disandarkan pd hambanya yg hina ini...

INGAT...SAYANGILAH BUMI KITA


Wallahualam :)
~mardhatillah~

Wednesday, September 2, 2009

KESIAN BLOG N ASIF LAMBAT UPDATE....

Salam..apa khabr wahai pengujung2 n shbt2 yg ana kasihi n sygi...huhuhu..asif sgt2 coz lama x update blog...huhuhuh....biasa la, ada perkara yg lebih penting yg ana perlu siapkan....lebih2 lg x lama jer lg nak final exam...adoi berdebar plak rasanyer...dah prepare ker tuk final nie????....huhuhu....kena dapatkan DEKAN sem nie...coz dah berjanji dgn parent....insyaAllah...akan ana cube yg terbek...doakan la yer...smg kita semua berjaya.insyaAllah... :)

Hmmm..rasa nie kita masih lg di bulan ramadhan...dan ana rasa x terlewat lg tuk ana mengucapkan SELAMAT BERPUASA....huhuhu...smg dgn bulan yg barakah nie memberikan kita seribu pengertian n mengubah diri kita dr x bek kpd yg lbh bek...insyaAllah..sama2 kita perbaiki diri....

Ok...dlm bulan puasa nie...sbnrnyer lbh byk dugaannya...apa dugaan yg kita hadapi yer???...nak kata bisikan syaitan...tp semua dah kena ikat....huhuh...tp nape masih lg ada yg lakukan kemungkaran...kurang khusyuk time solat n masih ada lg bibit2 kejahatan yg kita masih nak wat..hmmm...jwpnnye ialah...dugaan dgn NAFSU kita sendiri...tul x???...hmmm..time nie la kita kena lawan nafsu kita betul2 n kita didik nafsu kita betul2..insyaAllah dpt mentarbiyyahkan nafsu dan memudahkan kita tuk beribadat dlm bulan ramadhan nie....so bila dah terdidik nafsu kita nie, maka walaupun dah abis bulan ramadhan...kita dapat menangkis segala bisikan syaitan laknatullah...insyaAllah...coz bukan hanya time bulan ramadhan jer kite nak wat bek or slalu turun surau@masjid...klu blh sepanjang hidup kita..kita kena wa mcm tu...x jeles ke pd RASULULLAH S.A.W...sepanjang hidup baginda,baginda x pernah tinggal solat berjemaah....so..x mau ke ikut mcm RASULULLAH S.A.W( yg paling disayangi oleh ALLAH)....hmm...marilah sama2 kita muhasabah diri k..insyaAllah

Ha...kpd penulis jgk..jgn luper...t die duk lebih tulis..tp die yg x wat...huhuh...(tqah..ingat yer)...huhuhh...

InsyaAllah, segala yg ana coretkan nie khas tuk diriku dan jua shbt2,pengunjung2 and others..moga2 apa yg kita lakukan mendapat keredhaan Allah...insyaAllah...



~mardhatillah~

Sunday, August 9, 2009

BILA PENYAKIT HATI DATANG MENYERANG.....



Salam....hmmm....ari nie ana nak sentuh mengenai PENYAKIT HATI....hmmm...tajuk nie sebenarnye besar scopenye....mslh nie yg paling kiter x sedar n berat tuk atasi....


Apa tu PENYAKIT HATI????


mcm2 definisi yg diberikan...klu ikut org sains perubatan..PENYAKIT HATI ialah mcm barah hati.....bagi remaja pula...PENYAKIT HATI adalah mcm mslh yg berkaitan dgn cinta....hmmm..mcm2 pemikiran orang kan???....yer la..coz benda nie ikut kefahaman masing2....


Ok la...apa yg ana nak sentuhkan disini ialah PENYAKIT HATI dlm konsep ISLAM....tahu x apa penyakit yg tergolong dlm PENYAKIT HATI...antara penyakit itu ialah sifat2 dengki,takbur,ujub,riak n others yg berkaitan dgn mslh hati....klu kita kaji n muhasabah diri...pernah x diri kiter nie x der alami langsung sifat2 yg ana sebutkan???...klu x der alhamdulillah....tp klu ada...pasti rasa terlalu sakit tuk ubati....serius ana rasa...itu la hakikatnye...kdg2 tertimbul rasa dengki dgn seseorg....n kdg2 timbul rasa takbur(berlagak dgn apa yg ada)...riak n ujub(berlagak dlm hati...hanya Allah n diri kita jer yg tahu)--- >nie mslh yg paling berat.....mcm mane kiter nak atasi yer??..memang la nmpk benda nie mcm simple...tp benda2 mcm nie la yg bleh menyekat n mnjd hijab kita dgn Allah n segala kebaikan yg kita nak lakukan....sbb tu la doa susah nak Allah makbulkan..coz ada mslh yg mcm nie...cth: dlm kita lakukan ibadah,tibe2 terlintas dlm hati nie..."Wah,mesti diorg ckp aku alim."....Ya Allah...nauzu billah....pernah x shbt2 terberada dlm situasi mcm nie???...


Sama2 la kite muhasabah diri....jika berlaku situasi mcm nie n terasa mcm nie...cepat2 la kite beristhigfar n wat la solat sunat taubah....moga2 kita x dilekakan dgn penyakit2 ini....nmpk kecil tp effectnye amat besar....ana sendiri akui....


So..tuk shbt2 yg kusyg...marilah kita sama2 membersihkan hati kita yg tidak pernah lari dr titik2 hitam n bisikan syaitan....rajin2 la berzikir n membaca Al-Quran bg menguatkan hati....sesungguhnye raja tubuh adalah HATI....jika rosak HATINYA,maka rosak lah tubuhnye...semua sygkan HATI kita yg Allah berikan nie...tul x???..tanpanye...boleh hidup x kite???....so sama2 la fikirkan yer....n jgn lupe muhasabah diri...ok???....



JAGALAH HATI,


JGN DIKOTORI....


hehehehe :)


Wallahualam ;)


~mardhatillah~

Monday, August 3, 2009

MANSUHKAN ISA!!!!!!


Salam....berikutan dengan kejadian 1 OGOS 2009...iaitu DEMO MANSUHKAN ISA....


Banyak komen yg ana baca dlm FB, blog2 politician, you tube n other web2 yg mengisahkan pasal kejadian ni...x kira dr pihak yg menyokong n dr pihak yg tidak menyokong....biasa la...bukan semua manusia satu pendapat...klu semua satu pendapat...tiada perkembangan OTAK yg akan berlaku n manusia tidak akan sedar yg kiter memerlukan perubahan...iyer x????

Nie komen org yg BERFIKIRAN TGH kata..."awat la buat kat KL...wat susahkan org jer...semua tersekat....wat la kat tempat len..tempat yg x ramai org...sian kat penjual2 yg terpaksa tutup kedai...masa pulang ke umah sepatutnye 20 minit jd 2 jam...adoi...tension..bukan aku x sokong..cume wat la kat tempat terpencil ker"

Nak tergelak rasa bile bace komen nie....hmm...nie la hakikat org yg mementingkan diri sendiri sebenarnyer....konon memikirkan org len..kdg2 diorg nie x nak phm kesusahan org len...seperti keluarga mangsa ISA....cube la korang bayangkan...tgh2 duk kiter borak2 mesra sesama family..tibe2 ada org dtg tangkap ayah kiter...pastu ayah kita x dibenarkan dibela @ dibicarakan...apa perasaan korang....ISLAM sendiri ajar...sblm nak ckp org tu salah or x...kiter kena siasat dulu...nie x...men tangkap jer...itu dah leh bwk fitnah klu benda tu x betul...FITNAH TU LEBIH BESAR DOSANYER DR MEMBUNUH....yg slalu org lafazkan...tp x pahamkan...tu yg jd masalah tu....maybe korang x dpt rasa hakikat sebenar kejadian tu..tp cube la letakkan diri tu serba sedikit di temapt diorg...klu x dpt nak rasai jugak...gi la jumpe dgn keluarga mangsa2 tu....insyaAllah mane tahu terbukak sikit hati n akan mengambil berat n tahu pasal isu ISA nie....sayang kiter diberi AKAL tuk berfikir n digunakan tuk lakukan perkara yg berfaedah tp digunakan tuk jalan yg x sepatutnyer..moga2 Allah brikan HIDAYAH bg mereka yg tak nmpk lg....coz hanya Allah shj yg mampu berikan HIDAYAH itu....moga2 sama2 kiter memikirkan setiap perkara yg berlaku itu...coz stp perkara yg berlaku pasti ada sbb n hikmahnye...

Moga2 apa yg ana coretkan serba sedikit mengenai isu ISA nie dpt membuka lembaran fikiran shbt2 di luar sana....walaupun x byk..tp biarlah dgn sedikit ini dpt beri peluang tuk shbt2 berfikir sejenak...klu ada salah..harap ditegur...mane yg bek tu..fikir2kanlah...wallahualam...:)


~mardhatillah~

Saturday, August 1, 2009

AKU JATUH CINTA????


Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang


Ya Allah,

Jika aku jatuh cinta,

Cintakanlah aku pada seseorg yg melabuhkan cintanya padaMU,

Agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMU.


Ya Muhaimin,

Jika aku jatuh hati,

Izinkanlah aku menyentuh hati seseorg hatinya tertaut padaMU,

Agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.


Ya Rabbana,

Jika aku jatuh hati,

Jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling drpd hatiMU.


Ya Rabbul Izzati,

Jika aku rindu,

Rindukanlah aku pada seseorg yg merindui syahid di jalanMU.


Ya Allah,

jika aku menikmati cinta kekasihMU,

Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMU.


Ya Allah,

Jika aku jatuh hati pada kekasihMU,

Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMU.


Ya Allah,

Jika Engkau halalkan aku merindui kekasihMU,

Jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMU.


AMIN


~mardhatillah~

Monday, July 20, 2009

SATU PERKONGSIAN



Semalam...selepas ana berkejar balik program anak negeri...ana bergegas tuk hadiri program di U....huhuh..penat x terkira....tp tuk pentarbiyahan diri n tuk dptkan pengisian rohani...ana gagahkan jua...

Semalam ana dpt pengisian dr Ustaz ?????....adui..lupe plak nama die...tp die IMAM MASJID kat N9......seronok sgt dgr pengisian dr beliau....ana respect la kat beliau...coz cara2 dakwah beliau la yg harus kita contohi....jom ana share serba sedikit pengisian tersebut...

Beliau menerangkan tentang ISLAM. Islam bermaksud selamat...seperti assalam...so sentiasa selamat....Islam mengajar kita "AMAR MAKHRUF NAHI MUNGKAR" dan melakukan segala yg termaktub di dlm Al-Quran....

Kita boleh bezakan antara org ISLAM dgn org bukan ISLAM:
1~ bagi lelaki, yg pakai seluar panjang dan mengeluarkan kata2 yg baik2.
2~bagi perempuan yg mana memakai tudung dan menutup aurat

Sbb apa beliau kata mcm tu...coz dah termaktub dlm Al-Quran bahawa org ISLAM mengjaga auratnyer.....klu x ikut maka die apa???....pikirkan lah sendiri.

Ok...tu bab ISLAM...klu nak terangkan amat byk...so kita sentuh ckit2 yer...Kemudian beliau menerangkan pula maksud DAKWAH. Dakwah beerti beribadah, menyeru dah mengajak ke arah kebaikan dah menjauhi jalan yg sesat. Orang yg sentiasa melakukan ibadah adalah org yg sentiasa melakukan sunnah Rasulullah S.A.W...tul x???....coz apa yg Rasulullah S.A.W lakukan adalah sunnah dan mana yg mengikut sunnah Rasulullah S.A.W akan medapat pahala dan tidak akan sesat.....klu tgk dr sejarah @ kisah hidup Rasulullah S.A.W....baginda tidak berhenti berdakwah....

Penceramah juga ada bertanyakan pd hadirin yg dtg iaitu:
1~Kenapa kita nak jd DAIE'???
sbb kita org ISLAM

2~Kepada siapa kita nak berdakwah????
kepada org yg sesat

Maksud org yg sesat ialah org yg x punyai panduan @ org yg selalu melanggari perintah Allah.
Penceramah juga telah mengamitkan keadaan dewan dgn menyatakan bahawa:
"Bahawa perempuan haram memakai seluar coz menyerupai lelaki"
Huhuhuh...gamit dewan seketika....hehehe....sebenarnye, perempuan haram memakai seluar lelaki...klu pakai seluar perempuan x per la...huhuu cth:mcm seluar sukan or seluar slack...tu boleh...tp klu pakai seluar yg sendat mcm sarung sosej tu....tu memang dah sah2 la haram...huhuh...baru la dewan kembali tenang....

ayat yg ana paling suke iaitu..."SALAH TETAP SALAH"....ana setuju dgn ustaz tu 200%...huhuhuh

hmm...ustaz juga menyatakan klu nak tuduh org tu wat salah or x...siasat dulu...jgn duk tuduh suke suki jer...t bleh jd fitnah plak...FITNAH TU LEBIH BESAR DOSANYE DR MEMBUNUH...

hmm...byk dah nie...tp nak tambah ckit lg...sabda Rasulullah S.A.W:
"2 perkara yg aku tinggalkan tuk umatku...jika engkau pegang pd 2 perkara ini maka engkau tidak akan sesat....iaitu AL_QURAN dan SUNNAHKU"

Ingat la wahai shbt2ku....muhasabah la diri kita...mcm mane diri kita sekarang???....nie pun tuk peringatan pd diri ana nie...walaupun ana masih belajar tuk berdakwah...tp sekurang2nyer...kita kena sampaikan walaupun satu ayat..jgn la pandang siapa org yg memberi..tetapi dengarlah apa yg disampaikan....apa yg ana coretkan disini hanya la sedikit...klu shbt2 nak tahu lebih lanjut...bleh jer kita kongsi pandapat...insyaAllah moga2 apa yg kita lakukan ini mendapat kerberkatan Allah....AMIN...





Wallahualam....Wasalam....
~mardhatillah~

Friday, July 10, 2009

PERUBAHAN.....TABAHKAN HATI

Salam...hmmm...x tau sebenarnyer nak post apa tuk kali nie....coz lama x update
biasalah baru slps sibuk setelkan pelbagai benda selepas mendaftar di UiTM Shah Alam ini...ana nak perkatakanlah keadaan di tempat baru ini

Hmmm....kat cini kita akan kenal pelbagai jenis org...ada yg faham kita n ada x faham cara kehidupan kita....

ana bg contoh kehidupan seorang muslimah....selalunyer lelaki akan menghormati shbt2 yg bertudung labuh @ besar n beri laluan or ruang agar tidak tersentuh...tp kat sini...kita akan kenal juga org2 yg x paham cara hidup berlandaskan ISLAM....selamba jer duk sebelah...lebih2 lagi klu dlm bas....berasak2....menyeksakan betul....ana rela jalan kaki klu benda tu berlaku....

kat sini juga, shbt2 semua boleh tgk yg lelaki n perempuan selamba n tiada rasa malu bersentuhan or pegang tgn...Ya Allah....ana yg duk tgk nie pun rasa seram...
Hmm....kat sini ada kedai yg menyediakan air GELAS BESAR(GB)..slalunyer akan share air tu...coz byk sgt...harga RM3.....klu yg share air tu sesama kaum x per....ini ada yg share selain kaum....adoi...tersengih2 duk minum air...bahagia sungguh seperti tgh honeymoon padahal bukan suami isteri...klu diorg tu semua dah kawen..ana x kisah...adoi...pening kepala dibuatnyer..

apakah yg kita harus lakukan yer wahai shbt2 ku....klu x tegur..sampai bile diorg x kan faham...tp bagaimanakah nak tegur mereka....ana jd serba salah....ana skrg duk kaji..bagaimanakah penerimaan mereka terhadap teguran...adakah dgn cara yg berbeza...maybe diorg ditegur dgn cara yg lembut or cara yg berhikmah.....tp tegas...itu harus kita kaji...insyaAllah bila kita dah tahu...mudah caranyer tuk berdakwah...huhuh

Disini baru kita sedar yg betapa besar cabarannyer....itu bab sosialis di sini....

Ana nak ceritakan pengalaman belajar disini...hmm..betul2 kena independent...semua lecturer warning2 awal2..diorg kata memang kena independent....terutama tuk kos yg ana pelajari....baru hari yg ke2 dah dpt 2 assignment yg terpaksa melibatkan org luar n syarikat yg besar...n semuanyer kena pada minggu depan....terkejar2 rasanyer....hanya Allah yg tahu....hmm...klu ana terlalu memikirkan segala assignment tu sekaligus...ana pasti akan rasa tertekan...so...bila berlaku shj seperti ini..ana galakkan kita wat satu by satu....agar x tension....insyaAllah boleh...serius ana ckp...3 hari di sini ana rasa seperti 3 bulan...huhuh...

ya Allah, Engkau berikan aku kekuatan tuk berada disini...sesungguhnyer aku ini hambaMu yg lemah..aku redha dgn segala dugaan yg Engkau berikn kerna aku yakin dgnMu ya Rabb....

Nie hanyalh something yg ana share dgn shbt2 yg sentiasa kunjungi blog ini....moga2 apa yg bek dpt berkongsi....wallahualam
~mardhatillah~

Saturday, June 27, 2009

ANA CONFIUS!!!!!!!!!!!!.....ANA KELIRU!!!!!!!..... YANG MANAKAH PILIHANKU....YANG MANAKAH TERBAIK UNTUKKU....

Salam...ari nie nak tanyer pendpt shbt2 semua....

ana sebenarnyer celaru pikirkan nak ambik ape subjek tuk third language ni....huhuhhuh...

ada shbt yg suggest ambik ARABIC...bahasa al-quran...bagus....tp ana fobia coz time skolah dulu..ana x pernah lulus pun every test or exam...cume rezki ana jer..tiap2 kali EXAM PMR & SPM..ana dpt lulus...

ada plak yg kata..ambik yg minat....ana sebenarnyer minat JAPANESE....tp...

ana memikirkan...ana seharusnye menguasai BAHASA ARAB...tu memudahkan ana berdakwah...

tolong la shbt2 ku semua...berikan lah pndgn antum semua...huhuhuh....

ana betul2 keliru...klu nak ikutkan...3 bahasa yg menjadi keutamaan tuk bekerja

1~mandarin
2~japanese
3~perancis...(org kata senang ckit coz bahasa die masih gune ABC)

bagaimanakah ana nak wat pilihan nie...ana akan cuber tuk solat istikharah dulu..moga2 Allah berikan petunjuk...

Moga2 Allah permudahkan urusan ana....minta sgt antum semua doakan ana yer tenang n wat pilihan yg betul....

Wasalam :)



~mardhatillah~

Friday, June 26, 2009

MARI MENGENAL NABI KITA......

Salam...hmm..jom kite kenal nabi kita....nak x???...hmmm..klu kekasih ati kite nak sgt kenal sampai semua perkara yg die lakukan...nape tidak kepada Rasulullah...yg betul2 mencintai kita...x pernah sekali pun die melupakan kita...tp kita???....fikir2 kanlah....




Nama penuh: Muhammad bin 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

Nama bapa: 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

Nama ibu: Aminah binti Wahab bin 'Abdul Manaf

Nama datuk: Syaibah bin Hâsyim dikenal dengan nama 'Abdul Muttalib

Bapa-bapa saudara:
• Al-Harith bin Abdul Muthalib
• Muqawwam bin Abdul Muthalib
• Zubair bin Abdul Muthalib
• Hamzah bin Abdul Muthalib
• Al-Abbas bin Abdul Muthalib
• Abu Thalib bin Abdul Muthalib
• Abu Lahab bin Abdul Muthalib
• Abdul Kaabah bin Abdul Muthalib
• Hijl bin Abdul Muthalib
• Dzirar bin Abdul Muthalib
• Ghaidaq bin Abdul Muthalib


Nama Ibu susuan Rasulullah:
- Ibu susuan pertama Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab)
- Ibu susuan kedua Halimah binti Abu Zuaib As-Sa‘diah (lebih dikenali Halimah As-Sa‘diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah)


Nama isteri pertama dan usia baginda berkahwin:
Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah pada 25 tahun

Nama isteri-isteri Rasulullah:
1. Khadijah bt. Khuwailid al-Asadiyah r.a
2. Saudah bt. Zam'ah al-Amiriyah al Quraisiyah r.a
3. Aisyah bt Abi Bakr r.a (anak Saidina Abu Bakar)
4. Hafsah bt. Umar bin al-Khattab r.a (anak Saidina 'Umar bin Al-Khattab
5. Ummu Salamah Hindun bt. Abi Umaiyah r.a (digelar Ummi Salamah)
6. Ummu Habibah Ramlah bt. Abi sufian r.a
7. Juwairiyah ( Barrah ) bt. Harith
8. Safiyah bt. Huyay
9. Zainab bt. Jansyin
10. Asma' bt. al-Nu'man al-Kindiyah
11. Umrah bt. Yazid al-Kilabiyah
12. Zainab bin Khuzaimah (digelar 'Ummu Al-Masakin'; Ibu Orang Miskin)

Nama anak-anak Rasulullah:
1. Qasim
2. Abdullah
3. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra'
8. Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).[anak tiri Rasulullah]


Pengalaman bekerja Rasulullah:

Semenjak kecil lagi, baginda telah menternak kambing dan berniaga membantu bapa saudaranya.
Abu Talib telah membawa baginda ke Syam (Syria) bagi membantunya berniaga.
Apabila baginda telah agak dewasa, baginda telah mula menjalankan perdagangan baginda sendiri secara kecil-kecilan dan menjalankan perniagaan dengan menggunakan modal orang lain kerana baginda sedar bapa saudaranya bukanlah terdiri daripada orang yang berada dan beliau terpaksa menyara sebuah keluarga yang besar.
Ketika baginda berusia dua puluh lima tahun, baginda telah pergi ke Syam untuk kali kedua bagi menjalankan perniagaan Sayidatina Khadijah. Bukti Rasulullah adalah seorang ketua keluarga yang patut dicontohi: Rasulullah merupakan seorang yang pengasih.
Sebagai seorang suami, baginda sering membantu isteri menjalankan urusan rumah seperti memasak, menampal pakaian yang koyak, memmbersih rumah dan menjaga anak.
Sebagai seorang bapa, baginda memberi pendidikan agama yang secukupnya dan menjadi seorang contoh yang baik kepada anak-anak.

Gelaran Al-Amin: Baginda merupakan seorang yang jujur, amanah dan budi pekerti. Perkataan dan perbuatan baginda sentiasa dipercayai sehingga baginda diberi gelaran al-Amin oleh masyarakat Arab Quraisy.

Sifat-sifat terpuji Rasulullah:
- Berkata benar (siddiq)
- Boleh dipercayai (amanah)
- Penyampai ajaran Islam (tabliq)
- Bijaksana (fatanah)


kepimpinan Rasulullah disebalik peristiwa banjir di kota Mekah ketika Rasulullah berusia 35thn: Kota Mekah telah dilanda banjir kilat yang menyebabkan dinding kaabah pecah dan runtuh. Kaum Quraisy telah membina semula bahagian yang runtuh. Kemudian timbul perbalahan antara ketua kaum Quraisy yang berebut untuk mengangkat dan meletakkan Hajar Aswad di penjuru sebelah timur bangunan kaabah. Perbalahan ini hampir menimbulkan peperangan. Rasulullah telah menjadi hakim bagi menentukan kedudukan Hajar Aswad dan secara tidak langsung Rasulullah telah meleraikan perbalahan antara ketua kaum Quraisy.

Peristiwa Rasulullah menerima wahyu:
- Wahyu pertama diterima Rasulullah pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Ketika itu Rasulullah berusia 40 tahun.
- Wahyu tersebut diterima baginda di Gua Hirak al-Jabar Nur.
- Surah al-Alaq, wahyu pertama yang berbunyi "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
- Wahyu kedua, surah al-Muddasir (ayat 1-7) diturunkan di Bukit Nur berhampiran Makkah.
- Wahyu kedua ini menandakan pelantikan baginda sebagai Rasulullah atau pesuruh Allah.


Tokoh-tokoh awal memeluk Islam:
• Zaid bin Harithah (anak angkat nabi)
• Ali bin Abu Talib (sepupu nabi berusia 10 tahun)
• Khadijah binti Khuwailid (isteri nabi dan orang pertama memeluk Islam)
• Abu Bakar al-Siddiq (sahabat karib)

wahyu pertama yg diterima oleh Rasulullah, masanya dan usia Rasulullah:
- Wahyu pertama iaitu dari surah al-Alaq yang berbunyi "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
- pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Berusia 40 tahun.


Keadaan Rasulullah ketika menerima wahyu:
Pada suatu ketika sedang dia bertafakkur itu datanglah malaikat kepadanya, lalu berkata: "Bacalah!" (Iqra'). Lalu Rasulullah menjawab; "Saya tidak pandai membaca." Lalu kata beliau: "Maka diambilnya aku dan dipagutnya sampai habis tenagaku. Kemudian dilepaskan¬nya aku dan dia berkata pula: "Bacalah!" Tetapi aku jawab: "Aku tidak pandai membaca!" Lalu dipagutnya pula aku sampai habis pula tenagaku.

Kemudian ditegakkannya aku baik-baik dan dikatakannya pula: "Bacalah!", yang ketiga kali, lalu berkatalah malaikat itu: "Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menjadikan," sampai kepada ujung "Yang telah mengajarkan kepada manusia apa yang dia tidak tahu." Setelah sampai pada ujung ayat tersebut malaikat itu pun ghaiblah dan tinggallah beliau seorang diri dalam rasa kengerian.

Lalu beliau segera pulang kepada isterinya Khadijah. Lalu beliau berkata: "Selimutilah aku, selimutilah aku." (Zammiluuni, zammiluuni). Maka segeralah orang-orang dalam rumah menyelimuti beliau, sampai rasa dingin itu hilang. Lalu berkatalah beliau kepada Khadijah: "Hai Khadijah, apakah yang telah terjadi atas diriku ini?" Lalu beliau ceriterakan segala yang telah beliau alami itu, akhirnya beliau berkata: "Aku ngeri atas diriku."



sumber:www.iluvislam.com


~mardhatillah~

Wednesday, June 24, 2009

REJAB : Pengertian , Peristiwa & Amalan

Pengertian

Rejab bermakna kebesaran atau kemuliaan dan ia membawa maksud bulan yang dibesarkan atau dimuliakan. Masyarakat Jahiliyah menamakan bulan ini dengan bulan Rejab kerana mereka memulia dan menghormati bulan ini dengan mengharamkan berperang di dalamnya. Dan Rasulullah SAW mengekalkan nama ini dan mengharamkan pertumpahan darah di bulan Rejab. Dan bagi umat Islam, kita memperingati dan memuliakan Rejab sempena dengan peristiwa besar yang berlaku kepada Rasulullah SAW iaitu peristiwa Isra' dan Mi'raj.


Peristiwa Penting

1.Hijrah Pertama Hijrah ke Habsyah (Ethiopia)
Pihak musyrikin Mekah meningkatkan tekanan dan ancaman kepada Rasulullah SAW dan mereka yang beriman kepada Rasulullah SAW pada ketika itu. Ada di kalangan sahabat yang mengadu kepada Rasulullah SAW tentang derita yang mereka tanggung lalu Rasulullah SAW memerintahkan agar mereka berhijrah ke negeri Habsyah.

Tujuan hijrah ini adalah untuk menyelamatkan iman dan keselamatan diri di samping untuk mencari tapak baru untuk Islam bertapak dan menyusun langkah untuk agenda seterusnya. Diantara mereka yang berhijrah ke Habsyah ialah Saidina Othman RA dan istrinya Roqiah anak Rasulullah SAW. Jumlah mereka adalah 14 orang termasuk 4 orang wanita. Habsyah dipilih adalah kerana rajanya dikenali dengan toleransi dan sikap terbukanya.

2. Isra' dan Mi'raj
Isra'dan Mi'raj ertinya Rasulullah SAW dijalankan dari Mekah ke Baitulmuqaddis di waktu malam dan diangkat ke langit bertemu Allah SWT dan untuk mengambil kewajipan solat 5 waktu dari Allah SWT. Dalam menentukan tarikh bila berlakunya peristiwa ini, sebahagian ulama mengatakan pada 27 RabiulAkhir; sebahagian ulama mengatakan pada 17 RabiulAwal; sebahagian ulama mengatakan 29 Ramadhan; sebahagian ulama mengatakan pada 27 Rejab dan sebahagian ulama yang lain mengatakan pada tanggal-tanggal selain dari yang tersebut.

Menurut Chalil, 1999 sebagaimana yang dijelaskan oleh Dr.(H) Hj. Kassim Bahali, ada setengah ulama mengatakan pada malam tanggal 7 RabiulAwal. Adapun yang terbanyak ialah golongan yang mengatakan pada tanggal 27 Rejab, sekalipun tidak dengan alasan yang kuat.

Tahun berlakunya juga terdapat perselisihan pendapat ulama, ada sebahagian yang mengatakan pada tahun ke 5 dari Bi'tsah (tahun mula diutusnya peribadi Nabi), sebahagiannya berpendapat pada tahun ke 12 dari Bi'tsah; sebahagiannya berpendapat pada tahun sebelum Nabi hijrah ke Thaif, sebahagian berpendapat pada tahun ketiga sebelum hijrah Nabi S.A.W ke Madinah dan ada yang sebahagiannya pula berpendapat lain dari semuanya itu. Bagaimanapun seorang ahli sejarah Islam bernama Ibnu Saad telah mencatatkan dalam kitabnya "At-Tobaqatil Qubra", bahawa berlaku israk mikraj terhadap Nabi s.a.w. ialah pada lapan belas bulan sebelum Nabi S.A.W. hijrah ke Madinah dalam satu peristiwa yang amat bersejarah itu.(Tazkirah, Pusat Zakat N. Sembilan)

3. Perang Tabuk
Tabuk adalah mengambil nama sempena nama satu tempat di Utara Semenanjung Arab di mana Rasulullah SAW dan 30 ribu tentera Islam berkumpul. Tidak berlaku pertempuran kerana tentera Rom telah melarikan diri kerana takut dan gerun kepada kekuatan dan kecekalan tentera Islam yang sanggup menghadapi berbagai kesukaran.



4. Pembebasan Baitul-Muqaddis
Baitul Muqaddis telah dibuka pada zaman Saidina Umar Al-Khattab RA di zaman pemerintahannya. Akibat kelalaian dan perpecahan uamat Islam di zaman pemerintahan Abasiyah, umat Kristian (tentera Salib) telah melakukan serangan demi serangan ke atas Baitul Muqaddis dan akhirnya dapat menawan kota suci Baitul Muqaddis setelah 500 tahun dikuasai oleh pemerintahan Islam. Tentera Salib telah menduduki Baitul Muqaddis hampir 60 tahun sebelum dibebaskan kembali oleh panglima Islam terkenal Salehuddin Al-Ayubi. Beliau telah berjaya menawan kembali Baitul Muqaddis dari tangan tentera Salib pada hari Jumaat, 27 Rejab 583H. Dan pada tahun 1967 bersamaan 1387H umat Yahudi pula menawan Baitul Muqaddis (Palestin) dan menamakan negara baru mereka dengan nama Israel.

5. Lahirnya Imam Syafie RH.
Nama sebenar Imam Syafie RH ialah Muhammad bin Idris. Beliau lahir di Ghuzah, Palestin pada tahun 150H bersamaan 767 Masehi dalam bulan Rejab. Beliau adalah salah seorang dari empat imam mazhab yang besar dalam dunia Feqah. Malaysia mengamalkan mazhab Syafie. Diantara peninggalan imam Syafie RH yang tiada ternilai harganya dan menjadi rujukan sehingga sekarang ialah kitab al-Umm.




Amalan

Tiada amalan khusus untuk bulan Rejab yang diriwayatkan dari Rasulullah SAW yang dijumpai di dalam mana-mana hadis shahih. Penulis berpendapat ada hikmahnya kenapa Allah SWT, Rasulullah SAW dan para sahabat RA tidak memberitahu tarikh dan tahun berlakunya peristiwa Isra' dan Mi'raj. Rasulullah SAW tidak mahu umatnya menetapkan ibadat-ibadat tertentu di bulan Rejab khasnya pada hari dan malam berlakunya peristiwa Isra' dan Mi'raj itu.

Ini untuk mengelakkan berlakunya perkara-perkara yang diada-adakan (bid'ah) dan perbuatan membeza-bezakan kemuliaan satu-satu bulan. Namun begitu ada pendapat yang meriwayatkan tentang amalan-amalan sunat tertentu seperti solat sunat Rejab, puasa Rejab dan umrah Rejab. Pendapat ini adalah bersandar kepada hadis-hadis lemah.

Terlalu banyak amalan-amalan sunat yang umum yang masih kita belum berkesempatan untuk mengamalkannya boleh kita praktikkan di bulan Rejab ini sebagai persediaan kita menjelang Ramadhan al-Mubarak. Diantaranya solat malam, qiamul-lail, puasa Isnin dan Khamis, tadarrus al-Qur'an dan lain-lain lagi. Di sini penulis ingin menyarankan agar pada akhir bulan Jamadilakhir khasnya pada 29 Jamadilakhir, kita bolehlah melatih mata kita untuk menjejaki hilal. Proses melatih mata untuk merukyah hilal boleh dimulakan 20 minit sebelum Maghrib sehinggalah 20 minit selepas maghrib dengan memerhatikan ufuk Barat sekitar tempat matahari terbenam. Ini boleh dilakukan dengan mata kasar tanpa menggunakan sebarang alat kecuali untuk melihat matahari perlukan penapis (solar filter).

Bagi mereka yang mempunyai teleskop atau teodolite ataupun binocular, inilah masanya untuk menguji peralatan dan kemahiran masing-masing agar pada hari cerapan hilal Sya'ban, Ramadhan dan Syawal kita tidak menghadapi masaalah dalam melakukan cerapan hilal. Dan sebenarnya Rasulullah SAW sendiri amat mengambil berat tentang kedudukan bulan pada setiap akhir bulan khasnya apabila menjelangnya bulan Rejab dan bulan-bulan seterusnya.



sumber :http://www.iluvislam.com/

~mardhatillah~