Sunday, September 27, 2009

Berwuduk Zahir & Batin

Salam...alhamdulillah...Allah masih beri kenikmatan pd ana n shbt2 sekalian tuk menghirup udara yg segar di pagi hari ahad nie..smg hari ini lebih bek dr hari smlm..insyaAllah..ok la..hari ni ana nak share la satu cite pasal wuduk nie...apa sbnrnye wuduk zahir & batin???....ana tertarik la info dlm buku SOLUSI v10..so ana dah baca n ana share dgn shbt2 yg len k...maybe kdg2 kita x sedar..nmpk jerperkara mcm kecik tp benda nie la yg kita slalu abaikan & terpenting...coz manusia suka abaikan benda2 yg penting...ok la...start citer:

Suatu hari, Isam bin Yusuf menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya: "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"

Hatim berkata: "Apabila masuk waktu solat, aku berwuduk zahir dan batin."

Isam bertanya: "Bagaimanakah wuduk zahir dan batin itu?"

Hatim berkata: "Wuduk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wuduk dgn air. Sementara wuduk batin ialah membasuh hati dari 7 perkara:

~ Bertaubat
~ Menyesali dosa yg telah dilakukan
~ x tergila-gilakan dunia
~ x mengharap pujian orang
~ Meninggalkan sifat riyak
~ Meninggalkan sifat khianat dan menipu
~ Meninggalkan sifat dengki

"Aku bardiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan seolah-olah aku sedang berhadapan dgn Allah, syurga di sebelah kananku, neraka di sebelah kiriku, malaikat Maut berada di belakangku, dan aku bayangkan pula seolah-olah berdiri di atas titian siratul mustakim dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku. Kemudian aku berniat dan bartakbir dengan baik."

Hatim menyambung lagi: " Setiap bacaan dan doa di dalam solat, aku faham maknanye. Kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawaduk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun."

***************************

Hmm...klu base citer nie...dibandingkan dgn diri kita mcm mane yer shbt2 ku???....mcm mane wuduk kita n solat kite...benda nie penting coz solat la tiang agama...umah klu tanpa tiang yg kukuh..dpt x umah tu dibina..maybe dpt sekejap..t lama kelamaan die akan runtuh...so..sama2 la kita muhasabah diri kita...check balik..lg2 kita sbg seorg daie'....


Moga2 dgn post ini memberikan manfaat..insyaAllah...
Wallahualam :)

~mardhatillah~

No comments: